تاریخ امروز1403-06-22

روستای شاه شهیدان در فاصله 60 کیلومتری شهرستان رودبار واقع‌شده است؛ این روستا از شمال و شرق به بخش دیلمان، از جنوب به مراتع سرسبز و از غرب به صخره بلند و زیبای اسپهبدان ختم می‌شود، گویش مردم روستا گالشی است و اکثر آن‌ها به شغل دامداری مشغول هستند.

آب هوای این روستا در فصل بهار و تابستان معتدل و در فصل‌های پاییز و زمستان سردوبرفی است، پس از ورود به این روستا و صعود به ارتفاعات آن مناظر جلگه‌ای زیبا و خیره‌کننده را همراه با کلبه و خانه‌های روستایی می‌توانید مشاهده کنید.

blank

جاذبه های طبیعی شاه شهیدان:

قلعه اسپهبدان:

صخره بلند اسپهبدان با چشم‌اندازی زیبا در ضلع غربی روستا قرار دارد، همچنین در بلندای این روستا می‌توانید بقایای قلعه تاریخی اسپهبدان را که به دوره اسماعیلیان برمی‌گردد مشاهده کنید. این قلعه در سال 1384 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

blank

غار اسپهبدان:

بافاصله حدود 20دقیقه از قلعه پس از گذر از دشت‌های سرسبز و مسیر سنگلاخی با شیب تند به چندین غار که در این منطقه وجود دارد می‌رسید که برخی از آن‌ها به هم متصل بوده و قدمتی هزارساله دارد، یکی از آن‌ها غار اسپهبدان است که باستان شناسان گفته‌اند به دوره پارینه‌سنگی و عصر آهن بازمی‌گردد، بنا به نظریه‌ای ، قلعه اسپهبدان بر روی کوه با غار اسپهبدان به‌وسیله دالان‌هایی در ارتباط است.

blank

شاه شهیدان همچنین یکی از مسیرهای صعود به قله درفک به ارتفاع ۲۷۳۰ متر است. این مسیر با ترکیبی از کوه، مراتع سرسبز و جنگل‌‌های پوشیده از درخت یکی از مسیرهای جذاب برای کوهنوردان جهت صعود به قله درفک محسوب می‌شود.

blank

جاذبه‌های مذهبی:

بقعه متبرکه شاه شهیدان، مزار مطهر امام زادگان محمد و هادی (ع) در این روستای زیبای کوهستانی واقع است. بر اساس باورها و اعتقادات مذهبی، هرساله در نیمه تابستان مراسم سنتی و مذهبی “علم واچینی” با حضور ده‌ها هزار از علاقه‌مندان و زوار در پیرامون امامزاده و باشکوه بی‌نظیری برگزار می‌گردد، این مراسم بعد از گذشت سالیان دراز تابه امروز پابرجا مانده است و بسیاری از توریست ها علاقه‌مند به رویدادهای خاص برای دیدن این مراسم مذهبی باشکوه به این روستا می‌آیند.

blank

در پایان اگر جاذبه طبیعی و تاریخی را باهم می‌خواهید یکی از بی‌نظیرترین گزینه‌ها روستای شاه شهیدان است چراکه با داشتن دشت‌های وسیع و سرسبز و درختان میوه و گل‌های زیبا بهترین مکان برای تفریحات خانوادگی بوده و تجربه زندگی روستایی در کنار چوپانان و چرای گوسفندان  در ارتفاعات و دیدن دریایی از ابر و همچنین گذر از غارهای تاریخی و کنجکاوی و پژوهش در مورد آن‌ها می‌تواند برایتان سفری دلپذیر به ارمغان آورد.

blank

این روستای کوهستانی با دشت های وسیع سرسبز و سنگ های رنگی هزارساله و کلبه‌های روستایی به روستای آلبینن سوئیس شباهت دارد، و این ویژگی این منطقه را از دیگر مناطق گردشگری استان متمایز می‌کند.

blank

blank

 

 

 

 

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *