تاریخ امروز1403-06-22
blank

تأثیر انسان و طبیعت و بر یکدیگر

طبیعت و انسان کاملاً به هم ارتباط دارند و به گونه‌هایی خاص به هم متصل هستند. درواقع این موضوع روشن است که، تمامی موجودات به محیط‌زیست اطراف خود وابسته هستند و بر روی‌هم تأثیرگذار هستند. امروزه با صنعتی شدن و پیشرفت تکنولوژی این اثرگذاری بیشتر شده، گاهی خوب و گاهی بد است.

خیلی از ما انسان‌ها این تصور راداریم که طبیعت تا همیشه به همین صورت برای ما باقی خواهد ماند و بدون هیچ توجهی به زندگی خود ادامه می‌دهیم. درواقع باید این نکته را یادآور بشویم که طبیعت به روند خود برای تکامل خود به‌سوی آینده پیش می‌رود تنها در این میان انسان و دیگر موجودات زنده هستند که آسیب‌های شدیدی می‌بینند.

در این مطلب همراه ما باشید تا با برخی از حقایق تلخ از اثرات انسان بر طبیعت و محیط‌زیست آشنا شوید.

افسردگی و ناراحتی، یعنی آب‌وهوای گرم‌تر

با توجه به تحقیقاتی که انجام‌شده، در کشورها و شهرهایی که گرم‌تر است جرم و جنایت و ناراحتی بیشتر به چشم می‌خورد. تا به الآن دلیل علمی و منطقی را برای این موضوع نتوانستند ارائه دهند.

جالب است که بدانید، تأثیرات هوابر روی رفتار انسان دلیل دارد. دلیل این است که، گرمی هوا باعث کم‌حوصلگی و درنتیجه زودتر عصبانی شدن افراد می‌شود و این یعنی گرما باعث عصبانیت می‌شود و به معنای درگیری میان انسان‌ها است و باعث پیدایش خشونت و ناراحتی و جرم است.

البته برخی از محققان هم معتقد هستند که گرما باعث دلیل اصلی وقوع جرم نیست اما یکی از دلایل آن می‌تواند باشد. شاید گرم شدن زمین یکی از دلایل این‌همه خشونت و بی‌حوصلگی مردم است.

آلودگی نوری و تأثیر آن در فصل‌ها

نورهای شهری بسیار زیبا به نظر می‌رسند و شب را درست به‌مانند روز روشن می‌کنند اما روی اکوسیستم بسیار مضر هستند. در شهرها بهار زودتر سر می‌رسد و این به خاطر آلودگی نوری است که در شهرها وجود دارد. به این صورت که، باوجوداین نورها این‌گونه برداشت می‌شود که بهار زودتر از راه رسیده است و هوا در حال گرم شدن هست. محققان متوجه شده‌اند که نورهای شهری باعث می‌شود تا بهار در این مناطق 7 روز زودتر از راه برسد. درنتیجه بهار زودرس تأثیرات منفی بر روی حیوانات و حشرات و گیاهان خواهد داشت.

آلودگی نوری

ته سیگار وزندگی رو به پایان حیوانات آبزی

افزایش جمعیت باعث می‌شود تا هرساله تعداد زیادی ته سیگار تولید بشود حال سؤال اصلی این است که ته سیگارها در کجا زباله می‌شوند؟ جواب تنها یک کلمه است، در اقیانوس. درواقع تمامی ته سیگارها در اقیانوس به زباله تبدیل می‌شوند و این یعنی خطری مرگ‌آور برای حیوانات آبزی.

تنها ته سیگارها مهمان اقیانوس‌ها نیستند بلکه پلاستیک نیز یکی دیگر از میهمانان ناخوانده اقیانوس است. ته سیگارها و به همراه پلاستیک بر روی اقیانوس‌ها شناور هستند و این علاوه بر این‌که منظره خوشایندی نیست بلکه زندگی حیوانات آبزی را هم تهدید می‌کند و به بخش بزرگی از زباله‌های دریایی تبدیل‌شده است. این موضوع باعث آلوده شدن آب‌ها می‌شود و این یعنی کشته شدن حیوانات دریایی مخصوصاً ماهی‌ها و این یعنی فاجعه.

ته سیگار

تأثیرات مثبت جاده‌ها بر روی طبیعت

درست متوجه شده‌ایید ساخت جاده‌ها تأثیر مثبتی بر روی طبیعت خواهد داشت. حتی در برخی از مناطق دورافتاده و دست‌نخورده ساخت جاده‌های می‌تواند آن منطقه را زنده کند. در نظر خیلی از افراد ساخت جاده‌ها در مناطق طبیعی و بکر کار درستی نباشد و کاملاً هم‌نظر درستی است. اما منظور مفید بودن جاده‌ها و احیا گیاهان مرده آن منطقه است. پس بهتر است که جاده‌ها در مناطق درست و به‌صورت طبیعی ساخته بشود.

تاثیر جاده

رفتار انسان‌ها وزندگی حیوانات

درگذشته شکار بسیار انجام می‌شد و گونه‌های خاص حیوانات را شکار می‌کردند. اما دوره‌ایی فرارسید که جنبش‌های مردمی و دولتی تشکیل شد و با شکار حیوانات مقابله شد. امروزه شکار حیوانات بسیار کمرنگ شده است و به‌طور کامل از بین نرفته. جالب است که بدانید، برخی از حیوانات به‌مانند سنجاب و پرندگان بازندگی انسانی خو گرفته‌اند و باعث به وجود آمدن هم‌زیستی شده است. هم‌زیستی مفید میان حیوانات و انسان‌ها.

تأثیر طبیعت بر سلامت روانی انسان

حتی از قدیم‌الایام هم گفته‌اند که انسان در طبیعت روح و ذهنش پاک می‌شود. درواقع طبق تحقیقات، افرادی که مشکلات روانی و روحی متوسطی داشته باشند با قرار گرفتن در طبیعت باعث می‌شود تا حالشان خوب شود و طبیعت کمک زیادی می‌کند.

همه ما درختان سرسبز و آب‌وهوای خوب را دوست داریم و از بودن در طبیعت لذت خواهیم برد. پس حواسمان کمی بیشتر به طبیعت باشد تا این فرصت‌های خوب و لذت‌بخش را به همین زودی از دست ندهیم.

تاثیر روحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *