تاریخ امروز1403-07-23
blank

با شهر پلکانی گیلان آشنا شوید

شهر پلکانی در گیلان را بشناسید. در گوشه گوشه گیلان مناطق زیبایی وجود دارد،  یکی از شاعرانه ترین شهر های گیلان  شهر پلکانی ماسوله است که به به مانند بهشت روی زمین است. از زیباترین مناطقی که، به بهشت جا مانده در زمین معروف است.برای آشنایی با این شهر زیبا و پلکانی کوله بارتان را ببندید و با ما همسفر شوید.

موقعیت جغرافیایی شهر ماسوله

ماسوله از شهر های جذابی است که هر شهر نشینی را به خودش جذب می کند.این شهر جذاب و زیبا در غربی ترین قسمت گیلان یعنی در65کیلومتری جاده رشت قرار دارد.  موقعیت جغرافیایی شهر پلکانی ماسوله به شکلی است که، بیشتر روز های سال  مه آلود است  و فضای رویایی را به وجود می آورد.علاوه بر این معماری زیبا و منحصر به فرد این شهر پلکانی،جذابیت آن را دو چندان کرده است و این  معماری خاص ناخودآگاه در صمیمیت مردم ماسوله هم موثر بوده است.

موقعیت جغرافیایی ماسوله

معماری شهری ماسوله

شهر ماسوله هم درست به مانند مناطق کوهستانی از بافت شهری پلکانی برخوردار است.همین معماری جذاب و منحصر به فرد ماسوله،  این شهر را به بهشت پلکانی معروف کرده است.خانه های مزین به گل های شمعدانی که به صورت زنجیروار در ارتفاع کوه ها قرار گرفته است. و این صمیمیت را به وجود آورده که بام هر خانه در حیاط همسایه قرار دارد.سادگی و صمیمت و خاص بودن را در معماری ماسوله به وضوح می توان دید.

موزه مردم شناسی ماسوله

سفر به این شهر پلکانی، بدون بازدید موزه مردم شناسی ماسوله مثل این است که، اصلا به ماسوله نرفته باشید.این موزه زندگی مردم ماسوله می باشد که به صورت مصور در موزه قرار گرفته است. موزه مردم شناسی ماسوله سه بازه زمانی را درون خود جای داده است. یک قسمت از موزه شامل کتیبه ها و لوازم زندگی مردم در قرن معاصر است، بخش دیگر شامل اسناد و مدارک پیدا شده در ماسوله و اطراف این شهر است، بخش آخر هم قدمت و تاریخ شهر ماسوله را در چهار قرن به نمایش گذاشته است. موزه مردم شناسی ماسوله با وسایل زندگی مردم به مانند:کتیبه، کوزه، پول، کفش های سنتی و … هیجان و طروات خاصی به موزه داده است.

بازار رنگی ماسوله

یکی از رنگی ترین و زیبا ترین های قسمت ماسوله، بازار سنتی ماسوله است که پیشنهاد می کنم به هیچ وجه این بازار را از دست ندهید که با بقیه بازار ها متفاوت است.بازار خوش آب و رنگ ماسوله پر از خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی است. تنها کافی است که در بازار ماسوله گشت بزنید تا از نما های چوبی مغازه ها و گل ها  شمعدانی لذت ببرید .یکی از پربازدید ترین مناطق ماسوله، بازار ماسوله است که خوراکی های خوشمزه ایی همچون مربا،نان محلی، ترشیجات و صنایع دستی گیلان را  از این بازار تهیه کنید. به طور کلی در بازار ماسوله هر چه که رنگ و بوی شمال را دارد می توانید پیدا کنید.در برگشت از ماسوله چمدون شما پر از خوشحالی ها و هنر و دست رنج مردم ماسوله خواهد بود.

بازار ماسوله

قله شاه معلم

از مرتفع ترین قسمت های گیلان، قله شاه معلم است. این قله ارتفاعی حدود سه هزار متر دارد.یکی از مسیر های مورد علاقه کوهنوردان است و  انتخاب محبوب کوهنوردان قله شاه معلم است.حتی، خیلی از کوهنوردان به دلیل رفتن به قله شاه معلم راهی ماسوله می شوند.از ویژگی های جذابی که این قله دارد، تماشا مناطق زیبایی است  که از بالای  این قله خودنمایی می کند و بسیار حیرت انگیز و زیبا است. تنها باید با چشم های خودتان این زیبایی را ببینید تا بتوانیم این شگفتی را درک کنید.

پارک جنگلی ماسوله

یکی دیگر از مکان های جذاب ماسوله، پارک جنگلی ماسوله است که مملو از درختان و گیاهان دارویی است و تنوع زیبایی از سرسبزی را در این پارک به وضوح می توان دید. علاوه بر آب و هوای خوب پارک جنگلی، تنوع درختانی به مانند:راش،توسکا و … هم برای طبیعت دوستان بسیار جذاب خواهد بود. در پارک جنگلی ماسوله این فرصت را داربد تا نفسی تازه کنید و از طبیعت و هوای پاک این پارک لذت ببرید.

پارک جنگلی ماسوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *