تاریخ امروز1403-07-22
جاذبه های گردشگری لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان را بهتر بشناسیم(ویژه)

شهرستان و جاذبه های گردشگری لاهیجان که به سوگلی استان گیلان هم معروفه این روزها با مناطق بکر و منحصربه‌فردی که برای تجربه‌های متفاوت در دل طبیعت داره، مقصد خیلِ عظیمی از گردشگران داخلی و خارج هست.شهرستان زیبای لاهیجان با پیشینه‌ای تاریخی عجین شده و مناظر و پتانسیل‌های باستانی و طبیعی بسیاری هم داره. همه­ی این عوامل اون رو به یکی از بی‌مثال‌ترین مقاصد و مناطق شمال کشور و گیلان  تبدیل می­کنه.این شهرستان در همه­ی فصول و مناسب‌های مختلف سال که ما به هر بهانه‌ای دل رو به دریا می‌زنیم و به سمت شمال سفر می­کنیم، مخصوصاً نوروز ، پذیرای گردشگرهاست.

مختصری از لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

از قدیم تا الآن به این شهرستان مهد و سرزمین چای معطر و بهارنارنج می‌گفتن و البته در بین بومی‌ها «لاجون» خونده میشه. با یه نگاهی کلی به نقشه هم میشه این رو فهمید که جاذبه های گردشگری لاهیجان پهناورترین شهرستان شرق گیلان هست. مردم این دیار هم عموماً گیلک هستن و زبانشون هم گیلکی با لهجه بیه پیشی یا همون شرق گیلانیه اما عده دیگری از مردم گالشی هستند و زبانشون هم به همین اسم هست! اگر تو  گذشته­ی این خطه هم  کمی سرک بکشیم می‌فهمیم که لاهیجان یک‌زمانی شهر اول و مرکز حکومت ایالت بیه پیش بوده! در مورد لاهیجان قدیم هم میشه گفت که محل قدیمی اون از قرن سوم تا پنجم در محل روستای چفل که در بین راه امروزی بازکیاگوراب به سیاهکل هست قرار داشته که به‌مرور شهر لاهیجان به محل امروزی منتقل‌شده.

لاهیجان کجاست؟

جاذبه های گردشگری لاهیجان

شهرستان لاهیجان از سمت شمال دارای سواحل زیبای دریای کاسپین هست. همچنین از شرق به شهرستان لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه‌اشرفیه محدود میشه. این شهرستان در شرق گیلان واقع‌شده! برای دیدن جاذبه های گردشگری لاهیجان و سفر کردن به این منطقه باصفا و زیبا باید دونست که فاصله لاهیجان تا تهران 348 کیلومتر و  همچنین فاصله لاهیجان تا رشت از مسیر پل جانبازان 45 کیلومتر هست. فاصله لاهیجان تا دریا هم تقریباً 30 دقیقه و نزدیک‌ترین ساحل معروف بهش «چمخاله» هست!

زندگی در لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

خب از اونجایی که این شهر گردشگری محسوب میشه و در طی سال افراد زیادی بهش سفر می کنن، طبیعتاً مرکز توجه عموم مردم کشور قرار می­گیره و قیمت های مناطق مسکونی راه صعود رو طی میکنن اما بااینکه قیمت منزل توی شهری مثل لاهیجان نسبتاً بالاست اما کیفت زندگی هم حتماً در اینجا بسیار مطلوب هست. لاهیجان شهری زیبا و منظم با مردمانی بافرهنگ و اهل ذوق و هنر هست. به‌علاوه جاذبه های گردشگری لاهیجان مثل کوه و جنگل و دریا هم به فاصله چنددقیقه‌ای از این شهر واقع‌شدن. پس این دوتا عامل باعث میشه کیفیت زندگی در لاهیجان بالا و دلپذیر باشه.

نام‌گذاری لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

قبل از دیدن جاذبه‌های گردشگری لاهیجان یکم از عقبه­ی اسم‌گذاری این شهر بدونیم!طبق معمولی که برای معانی اسم شهرها چند روایت وجود داره درباره معنی و علت اسم‌گذاری لاهیجان دوتا تا نظر مختلف اومده که مختصراً باهم بررسیشون می­کنیم:

نظر اول شهر ابریشم: بعضی معتقدن که لاهیجان عربی شده لاهیگان هست و لاهیگان هم از دو بخش «لاهیگ+ان» یعنی (لاهیگ=بافتنی و ابریشم) و (ان=پسوند مکان) به معنی شهر ابریشم بافان هست.

منتسب به لاهیج بن نوح: در نقل‌قول‌های محلی ساخته‌شدن این شهر به دست لاهیج پسر سام پسر نوح نبی(ع) بوده و برخی از صاحب‌نظرها اسم شهر رو برگرفته از اسم ایشون دونستن!!!

اقامت در لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

پیشنهاد میشه حالا که به شهر زیبایی‌ها، به منطقه خوش آب‌وهوای لاهیجان سفر کردید و قصد دیدن جاذبه های گردشگری لاهیجان در خلال چند روز رو دارید برای یک اقامت جذاب‌تر و باصفاتر اقامتگاه‌های بوم گردی موجود در سطح لاهیجان رو انتخاب کنید. البته این شهر چند تا هتل هم داره اما انصافاً حالا که برای گشت‌وگذار تا این نقطه اومدین بهتر نیست محل اقامت تون هم‌رنگ و بوی محلی‌تری به خودش بگیره؟

شیطان کوه و استخر لاهیجان

جاذبه های گردشگری لاهیجان

این کوه معروف که اکثر گردشگرها هم بعد از شنیدن اسم لاهیجان، شیطان کوه در ذهنشون تداعی میشه در بخش شرقی شهر لاهیجان واقع‌شده. در قدیم‌الایام این نقطه از شهر شاه‌نشین بوده و برکه‌ی زیبای لاهیجان که قبلاً برای انبار کردن آب شهر برای آبیاری مزارع و روستا استفاده می­شده در مقابلش قرار داره. امروزه اون برکه به دریاچه­ی مصنوعی و معروف به استخر لاهیجان تبدیل‌شده و در اون امکانات تفریحی مثل قایق، زیپ لاین و جزیره­ی کوچک با یک عمارت محلی داخلش وجود داره که هنوزم با قشنگی­های خودش چشم هارو میخکوب می­کنه. همچنین در دل شیطان کوهِ زیبا یک آبشار مصنوعی ایجادشده که آبش هم از همین دریاچه تأمین میشه. حالا این منطقه خوش آب‌وهوا و اعیان‌نشین با داشتن دریاچه و آبشار به معروف‌ترین نقطه از جاذبه های گردشگری لاهیجان تبدیل‌شده.

مسجد اکبریه

جاذبه های گردشگری لاهیجان

یکی دیگه از جاذبه های گردشگری لاهیجان در دسته­ی اماکن تاریخی، مسجد اکبریه لاهیجان هست. این سازه یکی از پرارزش‌ترین و زیباترین شاهکارهای تاریخی گیلان و دایران هست که مرمر حجاری شده­ای زمان بنا شدنش رو مربوط به سال 1202 هجری شمسی یعنی عهد حکومت فتحعلی­شاه قاجار و به تلاش حاج علی‌اکبر لاهیجانی یکی از بزرگان شرق گیلان دونسته. نکته ویژه‌ای که وجود داره معماری منحصربه­فرد و جذاب این مسجد هست که هر بازدیدکننده‌ای رو به تحسین و شگفتی وا میداره. بعضی از کارشناس­های معماری هم این مسجد رو شبیه به «ایاصوفیه» در ترکیه دونستن!

تله‌کابین و بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری لاهیجان تله‌کابین احرار یا همون بام سبز هستش که در بالای شیطان کوه قرار داره. این منطقه با آب‌وهوای مطلوب و چشم‌اندازی که به‌کل شهر داره و همچنین داشتن شهربازی فعال، رستوران، کافی‌شاپ، مجموعه فروش صنایع‌دستی و از همه مهم‌تر تله‌کابین، به تفرجگاه گردشگرها و حتی بومی‌های منطقه تبدیل‌شده! این تله­کابین با دو تا ایستگاه به نام­های «بام سبز» و «تاج‌خروس» گردشگرها و علاقه‌مندان این تفریح رو منتقل می­کنه!

مقبره شیخ زاهد گیلانی

 

جاذبه های گردشگری لاهیجان

یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان در محله «شیخان­ور» که در مسیر لاهیجان به لنگرود هم هست مقبره تاریخی شیخ زاهد گیلانی هستش. این مقبره که در دامنه­ی کوه واقع‌شده متعلق به «شیخ تاج­الدین  ابراهیم»  معروف به «شیخ زاهد» عارف و درویش معروف قرن نهم هست که ایشون از اساتید «شیخ صفی‌الدین اردبیلی» هم بودن. ایشون متولد سال 690 هجری شمسی و متوفی در سال 866 هجری شمسی هستن! مقبره­ی امروزی که برای مردم ارزش خاصی هم داره به دستور  پدر شاه اسماعیل صفوی یعنی« شیخ حیدر صفوی» بناشده.جالب‌ترین قسمت مقبره گنبد هرم شکل اون هست که به‌صورت هشت ترک ساخته‌شده.

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

جاذبه های گردشگری لاهیجان

این تالاب که در زبان محلی به «شال­کل» هم معروفه یکی از مناسب‌ترین جاذبه های گردشگری لاهیجان حساب میاد. این تالاب در بخش شمال شهر جای گرفته و مساحتی برابر با 1230 هکتار و متوسط عمق 2 متر داره، پس همون طور که می‌بینید بسیار بزرگه و پتانسیل‌ها جذابیت‌های گردشگری فراوانی داره. این دریا محل روییدن«ثعله» یا همون پسته دریایی با حصول لاله تالابی هستش. این گیاه سبزرنگ و دانه‌های اون برای مصارف درمانی و دارویی در طب سنتی کاربرد داره. همچنین نیلوفر آبی هم یکی دیگه از گیاهان متداول این تالابه!

کلام آخر

گشت‌وگذار تو شرق گیلان خصوصاً لاهیجان صفای خاص خودش رو داره و البته این منطقه پر هست از جاذبه‌های متفاوت گردشگری که توی به‌روزرسانی‌های آتی باهم بیشتر از این با لاهیجان زیبا و دلربا آشنا می شیم! اگر این بار به استان گیلان و شهرستان لاهیجان سفر کردید بازدید از این اماکن رو فراموش نکنید! قطعاً تجربه‌های متفاوتی منتظرتونه!

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *