تاریخ امروز1403-02-28
کاور

جاذبه های گردشگری تالش(ویژه تعطیلات)

درگذر از شمال ایران، در غرب گیلان به جاذبه های گردشگری تالش می‌رسیم. این شهرستانِ زیبا و کهن، یکی از وسیع‌ترین شهرستان‌های استان سرسبز و پربار گیلان هستش! شهرستان تالش به سبب موقعیت ویژه‌ای که داره، یعنی نزدیکی کوه و دریا، یک جورایی خلاصه و چکیده‌ای از استان گیلان هست. همچنین از لحاظ تنوع قومیتی هم این شهرستان در صدرِ استان قرار داره. اقوام تالش زبان و ترک‌زبانی که تو این خطه پراکنده شدن و در کنار هم زندگی می کنن! علاوه بر اون یکی دیگه از زیبایی‌های این شهرستان این هست که اهل تسنن و اهل تشیع، در کنار هم، باصفا و صمیمیت زندگی میکنن. در ادامه با من همراه باشید تا با این شهرستان هزار زیبایی بیشتر آشنا بشیم!

پیشینه­ تالش

جنگل های تالش

تالش منطقه‌ای هست که در ایام قدیم به سرزمین گسترده‌ای گفته می‌شد که از سمت شمال با قفقاز، از سمت شرق با دریای کاسپین و از سمت جنوب با سپیدرود و مارلیک و همچنین از سمت غرب هم با اردبیل هم‌جوار بوده. اگر بخوایم از جاذبه های گردشگری تالش بخونیم، بهتره یکم به گذشته این قوم و سرزمین بریم. باید بگیم که تقریباً اواخر قرن هجدهم، خاناتِ تالش، تصمیم می گیرن تا حکومتی مستقل رو تشکیل بدن و لنکران رو هم به‌عنوان پایتختِ خودشون انتخاب می کنن! شهر لنکران امروزه بخشی از خاکِ جمهوری آذربایجان به‌حساب میاد و از قدیمی‌ترین منزلگاه‌های تالش در دنیا هم هست! اما با بسته شدن عهدنامه گلستان و به دنبال اون عهدنامه ترکمن چای، سرزمینِ تالش بینِ ایران و روسیه(و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به آذربایجان) به دو بخش، تقسیم شد! تالش‌ها از اولین ساکنین ایران، حتی قبل از اقوام آریایی بودن که اکثر باستان‌شناس‌ها هم این موضوع رو تائید کردن.حالا اگه کمی در تاریخ دقیق‌تر بشیم، ردپای تالش‌ها در نبردهای کورش کبیر رو پیدا می‌کنیم. به گواهی تاریخ تالشان زوبین اندازانی قهار و کارآمد بودن و همچنین همیشه با رشادت و بی‌باکی به میدان نبرد می‌رفتن برای همین کورش در اکثر نبردهای خودش از تالش‌ها کمک می‌گرفته!

تالش کجاست؟

شهر هشتپر

جاذبه های گردشگری تالش به فاصله 115 کیلومتری رشت و 424 کیلومتری تهران، در بخش غربی استان گیلان واقع‌شده و جالبه که بدونید یک‌چهارم استان گیلان مربوط به خاک تالش هست. این شهرستان از غرب با استان اردبیل، از شمال با شهرستان آستارا، از جنوب با شهرستان‌های فومن و ماسال و از شرق به دریای خزر و شهرستان انزلی همسایه هست!

مردم تالش

زنان تالش

زبان مردم بومی این منطقه تالشی هست که از قدیم‌الایام با این زبان مجزا صحبت می‌کردن اما به‌مرورزمان و به علت نزدیکی شهرستان تالش و جاذبه های گردشگری تالش به مناطق ترک‌زبان و اردبیل با کوچ کردن مهاجرها به این خطه، زبان ترکی هم در اینجا رواج پیدا کرد. امروزه به‌قدری زبان ترکی در تالش باب شده که گویش عموم مردم شهر به ترکی تغییر پیداکرده!!!  زندگی مردم تالش از طریق کشاورزی و دامداری تأمین میشه. از مهم‌ترین محصولات اون ها هم میشه به کیوی، توتون، حبوبات، جو، گندم و برنج اشاره کرد. ۴۴% مردم این منطقه  اهل تسنن و مابقی شیعه هستن. از صنایع‌دستی تالش هم میشه به جاجیم‌بافی، جوراب‌بافی ،گلیم‌بافی، ، پرورش کرم ابریشم و تهیه شال مخصوص از پشم گوسفند اشاره کرد.

اقلیم تالش

آب و هوای تالش

جاذبه های گردشگری تالش به جد یکی از شاهکارهای طبیعت جهان هست که از چندین نظر اهمیت داره، مثل آب‌وهوا، حیوانات بوم زیست و پوشش گیاهی و جنگل هاش. آب‌وهوای این خطه بسیار مطلوب هست و سالانه شاهد بارش‌های قابل‌توجهی از برف و باران تو این منطقه هستیم که این امر باعث میشه این شهرستان بیش‌ازپیش به محل جذابی برای سفر تبدیل بشه!

ییلاق سوباتان

جاذبه های گردشگری تالش

ناحیه‌ی ییلاقی و جنگلی معروف سوباتان(به تالشی سوئه تون به معنای محل رویش گلپر) که از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تالش به‌حساب میاد، در ابتدای مسیر تالش به آق اولر هست. با طی کردن دو کیلومتر بعد از دهکده کیش دیبی جاده به دو قسمت تقسیم میشه که جاده سمت راست به‌سوی جنگل میره. این جاده در انتها به ییلاق زیبا و مشهور سوباتان و پس از اون، ارتفاعات استان اردبیل ختم میشه. از ابتدای محور تالش تا خود سوباتان تقریباً 2 ساعت ماشین رو هست. البته جاده قدیم این ییلاق که مالرو هستش، که از شهر لیسار گذر می کنه و برای پیمودن این مسیر از شهر لیسار باید به مدت 15 ساعت در دل جنگل و کوه‌های جذاب و زیبا عبور کرد. اگرچه این خطه پرطرفداره اما متأسفانه جاده­ی اون کمی صعب‌العبور هست.

آبشار ورازان

آبشار ورزان

یکی دیگه از جاذبه های گردشگری تالش آبشار ورازان هست. این آبشار در 36 کیلومتری شهر هشتپر واقع‌شده. ارتفاع این آبشار 1900 متر از سطح دریاست و به طبع منطقه‌ای سرد و بدون رطوبت به‌حساب میاد. این آبشار 4 کیلومتر بعد از ییلاق سوباتان هست. البته مسیر دسترسی بهش همچنین هم ساده نیست بلکه کمی باید از راه‌های پرتگاهی نترسید و دل به طبیعت زد. بهار تابستان و کمی در اوایل پاییز این منطقه پرهیاهو و سرزنده از حضور جمعیت هست و ترکیب جمعیتی از مسافرها و گردشگران به همراه بومیان تالش که عمدتاً هم به دام‌پروری مشغول هستن در این خطه پراکنده هست. محیط به‌شدت جان‌افزا و دلپذیر پذیرای خیل بزرگی از طبیعت گردها و کوهنوردان ایرانی و جهانی در این منطقه هست. آب رودخانه ورازان یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه پر آب لیسار هست. این آبشار ارتفاعی بیش از 100 متر داره که منظره‌ای شگفت و بی‌نظیر خلق کرده.

گنج‌خانه

غار ترسناک

این غار که از نوادرِ جاذبه های گردشگری تالش به شمار میره در بخش شرقی ییلاق سوباتان جا خوش کرده. برای دسترسی و رفتن به این غار حتماً باید یک تورلیدر یا راهنمای محلی که از قبل راه رو رفته باشه داشته باشید. این غار بین صخره‌هایی با ارتفاع 15 متر از لبه پرتگاه و عرض بالای 200 متر پنهان‌شده پس می تونه مقصد پرخطری باشه اما با حضور یک آشنا خیالتون راحت باشه که سقوطی در کار نیست! مردم محلی این غار رو به مسافران و گردشگرها معرفی می کنن البته همیشه گوشزد می کنن که این غار بنا به افسانه‌های سینه‌به‌سینه، طلسم شده هست و هرکس که اونجا واردشده برنگشته. به همین خاطر کمتر کسی جرئت میکنه که داخل غار رو ببینه!

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم تالش

یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری تالش جنگل بکرِ گیسوم هست. مسیر دلربا و تماشایی درخت‌های سر به آسمان برافراشته­ی اون، تونل جنگلی  به همراه نسیم مطبوعی که در بین درخت‌ها می پیچه رو درست کرده که هر تماشاگری رو میخکوب می کنه. این بار گیسوم ییلاقی و کوهستانی نیست، بلکه محل تلاقی دریا و جنگل هست. در ایام تعطیلات خصوصاً عید نوروز این منطقه جای سوزن انداختن نیست اما اینجا در فصل پاییز زیبایی منحصربه‌فرد و همچنین خلوتی کم‌نظیری داره که فرصت خوبی برای ساختن خاطرات خوب همراه با آرامش هست. درخت‌های جنگلی فراوان و انواع گیاهان زیبا و چشم‌نواز به‌خصوص درختان انجیلی یا همون آسون دار چشم‌انداز این منظره­ی خاص خدادادی رو خلق کرده و پوشونده. علاوه بر این، جنگل گیسوم دارای بازارچه‌ای چر از محصولات محلی و صنایع‌دستی تالشان هنرمند گیلان هست که می تونید علاوه برساختن خاطرات خو.ب یادگاری جالبی هم ازاینجا خریداری کنید.

سیاهداران

سیاهداران هشتپر

اما یکی از مطلوب‌ترین جاذبه های گردشگری تالش جنگل سیاهدارن هست. این جنگل در قدیم‌الایام دارای درخت‌های سر به فلک کشیده بلوط بود.به همین خاطر به منطقه‌ای با اسم محل پوشیده از درخت‌های سیاه بلوط و آزاد مشهور شده. این جنگل در جنوب شرقی شهرستان تالش قرار داره که در سال‌های اخیر به‌واسطه شهرداری هشتپر به محلی برای تفرج و استراحت و تفریح مبدل شده. بعد از ساخت راه و پله گذاری قسمت‌هایی از دامانِ این تپه، در مرتفع‌ترین جای اون، محلی بکر و تماشایی با امکاناتی مانند رستوران و آلاچیق برپاشده و بعد طرح سورتمه جنگلی ریلی داخل دامنه‌های پوشیده از جنگل درست‌شده که عبور از مسیرش برای گردشگرها خیلی هیجان‌انگیز و جذاب هست.

سخن پایانی

این شهرستان با دارا بودن جاذبه های گردشگری تالش پرچم‌دار گردشگری غرب گیلان هست که به جد دارای ده‌ها منطقه بکر و ناشناخته و جذابه که کم‌کم به همگی اون ها در به‌روزرسانی‌های آتی می‌پردازیم. این بار در سفرتون به غرب گیلان مهمان تالش باشید تا ببینید اولاً چه مردمان بافرهنگ، مهربان و مهمان‌نوازی داره و در ثانی چقدر از زیبایی این منطقه میشه به نحو احسن استفاده کرد. سفر خوش!

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276