تاریخ امروز1403-02-28
جاذبه های گردشگری انزلی

جاذبه های گردشگری انزلی(ناشناخته‌ها)

کیه که گیلان اومده باشه و با جاذبه های گردشگری انزلی آشنا نشده باشه، همه افرادی که به استان گیلان سفر میکنن مطمئناً یکی از مقاصد مهم و جذاب توی برنامه‌شون، سفر کردن و دیدن انزلی هستش، از جاذبه های طبیعی و تاریخی گرفته تا مرکز خرید منطقه آزاد، همه این عوامل دست به دست هم دادن و انزلی رو تبدیل به محلی برای رفت و آمد، سیر و سیاحت و تفریح کردن! تا اسم انزلی میاد همه یاد ساحلِ این بندر و دریای کاسپین میوفتن، اما یه لحظه صبر کنید، دوستانِ من انزلی به غیر از دریا جاهای بکر و منحصربه‌فرد دیگه‌ای هم داره ها! پس لازم نیست اگر گذرتون افتاد به انزلی تصور کنید تنها جای گردشگری اون دریا هستش، نه! انزلی پر از شگفتی هایی هست که به خاطر همین معروف بودن دریا، از قضا دست نخورده تر و خلوت تره، پس با رعایت اصول گردشگریِ پایدار بزنیم به دل این شهرستان هزار زیبایی!!!

درباره انزلی

ساحل انزلی

بندرانزلی یکی از پراهمیت‌ترین مقصدهای گردشگری و اقتصادی و یکی از پر افتخارترین شهرستان‌ها از لحاظ ورزشی در استان گیلان هستش! جاذبه های گردشگری انزلی هم از معروفترین‌های کشور ایران هست! این بندر بر اساس اخرین گزارش ها، دهمین بندر پرتردد تجاری کشور هم محسوب میشه، جالبه بدونید که این شهرستان بعد از رشت، دومین نقطه پرجمعیت و وسیع استان هستش و البته لازم به ذکر هست که این شهر پر باران ترین شهر ایران هم شناخته میشه. البته از رکورد های عجیب این شهر اینه که در سال ۲۰۱۹ در یک‌روز رکورد پرباران‌ترین شهر جهان رو هم به خودش اختصاص داد. این خطه به خاطر وجود گمرک و تبادلات تجاری از قدیم الایام در بین ایرانی ها و خارجی ها به دروازه اروپا معروف بوده و اهالی این منطقه هم به همین واسطه زودتر از مردم جاهای دیگه ایران با غرب و دستاوردهاش آشنا شدن. این شهرستان ۴۴ کیلومتر ساحل داره فاصله انزلی تا رشت تقریلا ۴۰ دقیقه هست.

نام شهرستان

شهر انزلی

انزلی اولین و تنها اسمی نیست که به این خطه اطلاق شده، قبل از انقلاب اسلامی ایران، به این شهرستان بندر پهلوی گفته میشد، ولی بعد از انقلاب اسلامی ایران این شهر دوباره به اسم قدیمی خودش یعنی انزلی تغییر پیدا کرد. در رابطه با معنی اسم این شهر میشه گفت که «انزل» در معنای «لنگر» اومده و انزلی هم به لنگرگاه تعبیر شده پیشینه‌ی این اسم هم به عهد قدیم و زمان قبل از شهرنشین شدنِ ساکنین در اینجا برمیگرده. بر اساس تخمین باستان شناس‌ها هم، قدمت انزلی به ۱۵۰۰۰ سال پیش برمیگرده!

مردم ‌انزلی

مردم انزلی

به اهالی و بومیان انزلی اصطلاحا «انزلی‌چی» گفته میشه، در گذشته پیشه‌ی اکثر مردم صید و صیادی بود، در کنار اون کشاورزی و برنجکاری هم از مشاغل سنتی انزلی هست. اما امروزه با فراهم شدن زمینه های خوب اقتصادی و مخصوصا تبدیل شدن انزلی به منطقه آزاد، تجارت های خرد و کلان بیشتر در دل مردم جا باز کرده! سوغات این شهرستان هم انواع ماهی های خزری، انواع سبزیجات محلی، ترشیجات و سیر محلی هست، درضمن میشه به این نکته اشاره داشت که انزلی مرکز تولید بخش عمده ای از صنایع دستی و چوبی و مروار بافی هست، این شهرستان بازار محلی شنبه بازار رو هم در دل خودش هفته ای یک بار جا داده و همون طور که میدونید بازارهای هفتگی توی گیلان بسیار پر رونق و پر طرفداره! اکثر اهالی انزلی هم مسلمان و شیعه هستن اما بخشی از مرذم این نقطه ارمنی های ساکن انزلی هم هستن. مسلمانان و مسیحیان هم از گذشته های دور زندگی در کمال صلح و ارامش رو کنار هم در انزلی داشتن،و این موضوع به قدری گسترده هست که «احمد نوری زاد» یکی از شعرای معروف انزلی و ایران، تنها شاعر غیر ارمنی جهان هست که اشعارش تو کتاب های کشور ارمنستان تدریس میشه!

مرداب انزلی

مرداب انزلی

مرداب انزلی که بهش تالاب انزلی هم میگن در اصل یه دریاچه ساحلی هستش که در شهر انزلی جا خوش کرده. مرداب شهر رو به دو نیم تقسیم کرده. درسته که این چند سال اخیر تالاب درگیر آۀودگی های بسیاری بوده اما هنوز هم مقصد مناسبی برای نظاره کردن پرندگان دونسته میشه و یکی  از مهم ترین جاذبه های گردشگری انزلی هست که هر سال گردشگرهای بومی و غیر بومی زیادی رو سمت خودش میکشونه آب این تالاپ از انشعاب های آب های شیرین سرچشمه میگیره و به آب های شورِ دهانه دریا میریزه! متاسفانه طبق بررسی های به عمل اومده از ابتدای قرن بیست تا به الان شوری مرداب بیشتر هم شده! وسعت این تالاب نسبت به ۱۰۰ سال پیش تقریبا یک چهارم شده، اما هنوز هم زیبایی های منحصر به فرد خودش رو داره. اگه گذرتون به شهرستان انزلی افتاد از این محل غافل نشید!

برج ساعت انزلی

برج ساعت انزلی

یکی دیگه از جاذبه های گردشگری انزلی که پیشینه ی قابل توجهی هم داره، «برج ساعت» یا به لفظ قدیمی تر «مناره ساعت» انزلی هستش که سال ۱۱۹۴ به واسطه خسروخان گرجی که فرمانروای وقت گیلان بود از جنس آجر بنا شد. ارتفاع این برچ ۲۸ متر هست و در قدیم الایام از این برج برای دیده بانی از دریا و فانوس های معروف دریایی استفاده می شده و ملوان ها با روئیت نور بر فراز مناره میتونستن توی شب خودشون رو به خشکی برسونن و کنار بندر لنگر بندازن و اصطلاحا پهلو بگیرن! اما در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی این برج بازسازی شد و برفراز اون، ساعت قدیمی جای گرفت که این ساعت هفت کوکه و تولید شده از آلمان بود. سالیان سال از این برج صدایی به گوش مردم نمی رسید اما سال ۶۹ با همت شهرداری اون ساعت قدیمی برداشته و با یه ساعت الکتریکی معاوضه شد و هنوز هم این ساعت تو انزلی هست و یکی از جلوه های جذاب شهر دونسته میشه

پارک جنگلی انزلی

جاذبه های گردشگری انزلی

یکی از جاذبه های گردشگری انزلی که جزء شگفتی های این شهرستان و استان گیلان به شمار میاد، پارک جنگلی بندر انزلی هستش که در مسیر رشت به انزلی واقع شده که همه فصل های سال هم گردشگرای فراوانی رو در دل خودش جا میده. اما این پارک جنگلی خصوصا در ایام نوروز و سیزده به در به اوج شلوغی خودش میرسه، پاییز این جنگل به جد یکی از زیباترین نقاط استان رو در جریان داره که تجربه متفاوتی رو براتون میسازه. امکانات رفاهی این جنگل هم تکمیل هست خیالتون بابت وجود همه چیز در این منطقه جمع باشه. در بخش ورود این پارک هم یک نمایشگاه از صنایع دستی گیلانی وجود داره که میتونید داخلش انواع غذاها، شیرینی ها، بافتنی ها و سایر هنرهای گیلانی رو مشاهده کنید

آکواریوم انزلی

آکواریوم

اگه مشاهده موجودات آبزی و آشنایی با نوع های مختلف موجوداتی که در زیر آب وجود دارن از مدل تفریح هایی هست که می پسندین ولی زمان یا توانایی غواصی کردن رو ندارید، آکواریوم ها و گذرگاه های زیر آب که ساخته بشر هستن برای محروم نبودن شما از این نعمت ساخته شده. اکواریوم انزلی که یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری انزلی هست، و بهش فنتستیک آکواریوم هم میگن، با هشت هزار نوع ماهی ، عظیم ترین و تکمیلی ترین مجموعه تفریحی و آموزشی موجودات آبزی و خشکی ایران هستش که آکواریوم و باغ خزنده رو در بر داره و تقریبا ارزشی معادل ۳۰ میلیون یورو تخمین زده شده. این حیات در بخش تجاری و گردشگری منطقه آزاد کاسپین جا داره که محدوده ای به اندازه ۱۰ هزار متر مربع و ۴ طبقه رو تحت پوشش قرار داده. این محوطه تفریحی فقط مخصوص آکواریوم نیست بلکه امکانات دیگه ای مثل شهربازی، سینما چند بعدی، بولینگ، اقامتگاه، گیم ها، رستوران،باغ خزندگان، کافه و سینمای وی آر یا واقعیت مجازی رو هم داره. تونل آکواریوم ۴۳ متر و ضخامت شیشه ۱۸ سانتی متر هست و تمامش از ترکیه وارد شده که امنیت کامل حضار تضمین شده هست.

موج شکن انزلی

موج شکن

اگر به انزلی سفر کردین و به موج شکن انزلی نرفتین سفرتون به جاذبه های گردشگری انزلی ناقص مونده!این موج شکن تقریبا نیم کیلومتر در امتداد درون دریا طول داره که در گذشته جهت پیشگیری از خسارت وارد شدن به لنج ها و کشتی ها بر اثر امواج دریای کاسپین بنا شده. اما این روزها به اضافه کاربرد اولی، یکی از مناطقی هست که میتونید برای پیاده روی، مشاهده دریا و لذت بردن از آرامش،و سکوت و بزرگی دریا بهش سفر کنید، این بار در سفرتون به انزلی موج شکن رو از قلم نندازید.

کلام پایانی

اما در نهایت باید بگم که این موارد شاید یک دهم جاذبه های گردشگری انزلی هستن و طبق معمول در به روز رسانی های بعدی به نقاط زیبا و تماشاییِ دیگه ای از انزلی می پردازیم. به راستی که میشه گفت انزلی مهد زیبایی استان گیلان و منطقه ای برای جلا دادن به روح آدمه! اگه به انزلی سفر کرده باشید میدونید که روح سرزندخه و شادابی در این خطه موج میزنه! امیدوارم که تو سفر بعدیتون به انزلی کلی خوش بگذرونید!

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276