تاریخ امروز1403-02-28
blank

آشنایی با جاذبه های گردشگری آستارا

جاذبه های گردشگری آستارا در میان منطقه باستانی تالش و در دل رشته کوه‌های سرافراز و استوار و دریای خروشان کاسپین در بخش غرب استان هزار زیبای گیلان قرار دارد. در خیابان‌ها و کوی‌و‌برزن آستارا که پیاده‌روی کنید، قطعا سقف‌های سفالی منازل آن نظرتان را به خودش جلب خواهد کرد که عموماً جنبه تزئینی و کاربرد در زیباسازی بناها دارد، و همچنین از لحاظ معماری و ساخت‌و‌ساز هم سبب می‌شود که دمای منازل در فصولی مانند تابستان سردتر از سقف‌های شیروانی در سایر محله ها و مناطق گیلان است. آستارا دربردارنده جذابیت‌های طبیعتی خیره‌کننده و منحصر‌به‌فرد مانند کوهستان، جنگل‌ها و دریاست و علاوه بر آن، مراکز تجاری و بازارهای مشهور مرزی دارد.

آستارا کجاست؟

جنگل آستارا

آستارا این شهرستان زیبا و خاطره انگیز که هر گردشگری باید یک بار از جاذبه های گردشگری آستارا دیدن کند، شمالی‌ترین منطقه استان سرسبز گیلان است که در مرز بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، جا دارد. این سرزمین در غرب دریای کهن کاسپین و شمال منطقه‌ی تالش است که شهرستان آستارا از دو قسمت عمده، شهر آستارا و شهر لوندویل متشکل است. آستارا دارای گمرک و بندر بازرگانی برای تبادل تجاری با همسایگان این مرز و بوم است. بنیاد نخست شهر، دهستانِ دهنه کنار در بخش مصب رودخانه آستاراچای به دریای کاسپین است که
آستارای زیبای ما به همراه دیدنی‌های شگفتی که دارد در قسمت پایینی آن جا خوش کرده است.دهکنار از پیش به این شکل پیشرفته نبود.بلکه عامل‌هایی مانند وجود گمرک و به دنبال آن واردات کالاهای اروپایی علی‌الخصوص روسی و پس از آن امکان صادرات محصولات ایرانی باعث پیشرفت روزبه‌روز این ناحیه شدند عموم اهالی و بومیان این سرزمین هم به مشاغل گمرکی و تجاری خصوصاً البسه و میوه و برنج و ماهی مشغول هستند.

تاریخ آستارا

آستارا گیلان
اگر بخواهیم دنبال ردپای آستارا در دل تاریخ بگردیم به قدیمی‌ترین منبعی که برمی‌خوریم کتابی تحت عنوان حدودالعالم در قرن چهارم است.که از این منطقه به اسم استراب نامی آورده است.در آن عهد و زمان گیلان ۸ ناحیه‌ای از شرق لاهیجان تا غرب باکو بوده است که استرابهم یکی از این مناطق هشت‌گانه بوده اما اگر کمی پیش‌تر بیاییم در قرن نهم جناب میرخوانددر کتابش نوشته که: قشون شاه عباس صفوی از طریق تالش و آستارا به جنگ با سپاه آذربایجان بر سر حدود گسکر و امیره راهی شدند! تا پیش از عهد قاجاریه کل منطقه آستارا از توابع و خاک میهن ایران بود اما براساس عهدنامه گلستان و به‌دنبال آن عهدنامه ترکمانچای در سال ۱۸۲۸ میلادی آستارا از آستاراچای بین ایران و روسیه تقسیم گردید و این رودخانه حائل و مرزی بین ۲ کشور روسیه و ایران شد.

نام گذاری آستارا

قایق جنگل آستارا
نقل است از زبان‌شناسان که واژه آستارا ترکیبی از لغات تالشی است. به این علت که این خطه در گذشته کاملاً تالش نشین بوده و این باور وجود است که آستارا یعنی «هاسته رو». سبب این اسم گذاری هم این بود که کاروان‌ها و گروه‌هایی که به این سرزمین ساحلی و اندکی مردابی می‌رسیدند به ناچار بایست سرعت خود را آهسته‌تر می‌کردند و درنهایت واژه‌ هاسته روکه به معنای آهسته حرکت کن می باشد بر این جا ماند و کم‌کم تبدیل به آستارا شد.

مردم آستارا

جاذبه های گردشگری آستارا

مردم آستارا در حال حاضر بیشتر به زبان ترکی آذربایجانی بالهجه آستارایی صحبت می‌کنند. البته هنوز هم زبان مادری و اصلی آن‌ها تالشی است و در کوهپایه‌ها و ییلاقات این زبان امروز نیز مشاهده می شود عموم مردم این شهرستان از شیعیان دوازده‌امامی هستند البته بخش گسترده‌ای از اهالی اطراف آستارا هم از سنی‌های شافعی مذهب هستند از لحاظ اعتقادی مردم این شهر بسیار به بزرگان و مقدسات خود معتقدند و مراسم طشت گذاری یکی از مراسمات کهن به‌جای‌مانده در این دیار است.

تالاب استیل

تالاب استیل آستارا

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری آستارا تالاب استیل با درختان متحرک است اگر از سمت رشت و تالش به سمت آستارا حرکت کنید قبل از تقریباً ۷ کیلومتر از شهر آستارا با تالاب استیل روبرو خواهید شد این بخش از همه لحاظ، یکی از جذابیت‌ها و ویژگی‌های توریستی منحصربه‌فرد آستارا می باشد به قدری جذاب و زیبا و خیره‌کننده که هر سال پرندگان نایاب مناطق مرکزی اروپا و قطب زمین در آن‌جا جمع می شوند علاوه بر آن، درخت‌های توسکا به عوض این‌که در خاک ریشه کنند در آب این تالاب زیبا ریشه دوانده‌اند. و با مواج شدن آب تالاب از این طرف به آن طرف حرکت می‌کنند به همین خاطر به این تالاب، تالاب متحرک می گویند. این منظره زیبا و خیال‌انگیز برای خیلی‌ها جذاب و عجیب است. چشم‌انداز بی‌نظیر جنگلی در دوردست‌ها، کوه‌های قامت برافراشته و سربلند و استوار، اقلیم و آب‌وهوای زلال و پاکیزه، این از گیلان را جایی بکر و درجه یک ساخته است.

گردنه حیران

گردنه حیران
اگر از سمت غرب کشور یعنی استان اردبیل وارد گیلان و آستارا شوید، و قصد مشاهده مرز را داشته باشید فاصله تونل آخر اردبیل تا آستارا که مسافتی حدوداً ۴۰ کیلومتر را داراست حیران و گردنه حیران خوانده می شود که یکی از خوش آب‌وهواترین جاذبه های گردشگری آستارا می‌باشد. این جاده از طرفی به دره پایین جاده احاطه دارد و از سوی دیگر به کوهستان‌های مرتفع ختم می‌گردد. خوب که دقیق شوید در انتهای این دره‌های پایین‌دست دام‌ها چرا می‌کنند و از سوی دیگر بر روی ارتفاعات کوهستان‌های بالایی، زنبورها از شهد گل های موجود، عسل درست می‌کنند. ۱ عالمه زیبایی نهفته دیگر نیز در جریان است و اگر در این منطقه خوش‌شانس باشید بخشی از آن‌ها را در یک لحظه کوتاهی مه سنگین تماشا خواهید نمود.عموم زمان سال این گردن پوشیده از مه سنگین است. بله گیلان این‌جور زیباست جاذبه های گردشگری آستارا از مسیرهای خارج از شهرش شروع می‌شود و از گردشگرانش استقبال می‌کند.

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو

جنگل بی بی یانلو
بعد از گذر کردن از جاده‌ها و دریا بهتر است به جنگل هم ۱ سری بزنیم. در ۵ کیلومتری مسیر آستارا به سمت اردبیل یکی از خیال انگیز ترین جاذبه های گردشگری آستارا و گیلان یعنی پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو قرار دارد. پوشش گیاهی این جنگل عموماً از درخت‌های راش توسکا، بلوط، افرا، ممرز، گیلاس، گردو و فندق متشکل شده‌است. جریان داشتن رودخانه‌ای زیبا در دل این جنگل به دل فریبی و دلربایی این مکان افزوده‌است. می‌توانید در این جنگل به همراه دوستان یا خانواده خود، کمپ یک‌روزه هم برپا کنید. امکانات رفاهی هم در این‌جا وجود دارد که برای حضور شما خیلی فضا را راحت‌تر کرده است. این منطقه هر آنچه از ۱ پارک جنگلی را انتظار داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهد. از جمله امکانات تفریحی و گردشگری این پارک جنگلی برنامه‌هایی همچون دوچرخه‌سواری، پینت بال، اسکی روی چمن و غیره است.

آبشار لاتون

لاتون
این آبشار پرطرف‌دار در بخش غربی شهر لوندویل که یکی از شهرهای شهرستان آستارا می باشد، واقع شده‌است. شاید بتوان گفت پس از گردنه حیران، آبشار لاتون از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری آستارا می‌باشد. این آبشار در دل منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی جای دارد. آبشار لاتون ارتفاعی معادل ۱۰۵ متر با آبی همیشه جاری دارد که ممکن است در فصل تابستان حجم آب کمی کاسته شود اما هیچ‌گاه کاملاً قطع نمی‌شود. از لحاظ ارتفاع، این آبشار مرتفع‌ترین آبشار ایران است. در مسیر این آبشار زیبا و طبیعی هم چشم‌اندازها و مناظر جذاب و ستودنی قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد. که حس خوبی برای گذران وقت و حتی عکس گرفتن است. دشت‌های شقایق و بابونه، جنگل‌های هیز کانی، درختان ازگیل و بوته‌های توت‌فرنگی و ییلاق نشین های بومی از اعجاب های زیبایی و جمال این ناحیه است. اهالی این. چالش‌ها هستند اما عموماً به زبان آذری هم مسلط اند.

قله اسپیناس

اسپیناس لاتون

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آستارا قله اسپیناس است آبشار لاتون که در قبل معرفی شد آب‌های خود را از این ارتفاع می‌گیرد. از لحاظ وضعیت جغرافیایی هم، قله اسپیناس مابین آبشار لاتون و تالاب استیل قرار دارد. و این موضوع برای تیم های کوهنوردی دلیل جذابی است تا به هر شکل شده ۲ هزار متر را در بلندی‌های جنگل بپیمایند تا از آن منطقه که یکی از بی‌بدیل‌ترین جاذبه های گردشگری گیلان است را در برابر خود داشته باشند. البته این وضعیت جغرافیایی و بلندی قله تنها فاکتورهای جذاب بودن قله اسپیناس برای سفر نیست بلکه این ارتفاع خودش سراسر احاطه شده از پوشش گیاهی است و با عوض شدن هر فصل رنگ تغییر می دهد. از این جهت این قله به یکی از محبوب‌های کوهنوردی شهرستان آستارا و استان گیلان تبدیل شده است

سخن پایانی

در این بخش باید بگوییم که با قاطعیت جاذبه های گردشگری آستارا متنوع‌تر و گسترده‌تر از سایر جاهای استان گیلان است که برای مشاهده همه آن‌ها باید وقت زیادی را صرف کنید. او قرار است تا ما یک‌به‌یک از معروف‌ترین تا ناشناخته‌ترین آن را باهم یاد بگیریم. در بروزرسانی‌های بعدی این مناطق را با هم زیر پا می‌گذاریم. اگر به غرب گیلان رفتید آستارا را فراموش نکنید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276