تاریخ امروز1403-02-28
لنگرود

معرفی جاذبه های گردشگری لنگرود(ناب)

جاذبه های گردشگری لنگرود که شهرستانش یعنی لنگرود در بین شهرهای استان گیلان بسیار محبوب است و معنای آن تعبیر شده به شهر پر از آرامش و متانت می باشد یکی از شهرستان‌های شرقی استان گیلان است. این شهرستان محلی پر از شگفتی و سرسبزی در حاشیه دریای کاسپین و شمال کشور زیبای ما یعنی ایران است که مناظر و مناطق باستانی و طبیعی بسیاری را در دل خود محافظت می‌کند. این شهرستان در مابین دو شهرستان معروف و محبوب دیگر استان گیلان یعنی لاهیجان و رودسر واقع گردیده است.جاذبه های گردشگری لنگرود از مناطق بکر و درجه‌ای که جاذبه‌های گردشگری گیلان می‌باشد. در گذرمان به شرق استان گیلان این‌بار از این شهرستان زیبا و خاطره‌انگیز دیدن می کنیم اندکی درباره پیشینه و کلیات این شهر و پس از آن درباره جاذبه های گردشگری آن با هم صحبت می کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

شهرستان لنگرود

رودخانه لنگرود

نقاط دیدنی و جذاب شهرستان لنگرود بسیار زیاد می باشد که هر ساله توریست‌های سراسر کشور و جهان را پذیرایی می‌کند. این محله پر از جمال شمالی در طی تاریخ اتفاقات عجیب و پرهیاهویی را از سر گذرانده است. در عصر اولین پادشاه سلسله افشاریه یعنی نادرشاه این قسمت از استان گیلان تحت عنوان محلی برای ساختن کشتی و پادگان نظامی دریایی استفاده می‌شد. در زمان حکمرانی سلسله قاجاریه هم جاذبه های گردشگری لنگرود از مراکز پراهمیت کشور ایران بشمار می رفت. به همراه وقایع تاریخی، نظری هم به جمال و زیبایی طبیعت این سرزمین باید داشته باشیم. شهرستان لنگرود منطقی جلگه‌ای در جنوب دریای کاسپین می باشد این شهرستان در همسایگی دریا و جنگل جای دارد و همین مساله جاذبه های گردشگری لنگرود را مختص به خود و ویژه ساخته است.

پیشینه لنگرود

بازار لنگرود

اسم لنگرود و جاذبه های گردشگری لنگرود اولین مرتبه در قرن پنجم هجری در نوشته‌های باستانی آمده است. این قرن که هم‌زمان با فوت سلطان محمد فرزند ارشد آلب‌ارسلان است. در عهد صفویه، به‌ویژه در زمان حکمرانی شاه عباس اول، منطقه لنگرود آبستن وقایع گوناگون بوده‌است. یکی از این حوادث تاریخی و پر از شگفتی لنگرود، فرار والی لاهیجان یعنی احمدخان از منطقه لنگرود که آن زمان جزئی از لاهیجان بود، و دستگیری وی به واسطه گماشته‌ی صفوی در گیلان یعنی کیا فریدون و تحویل وی و خانواده‌اش به سلطان صفوی یعنی شاه عباس می باشد. همچنین نادرشاه افشار برای سرکوب کردن و خنثی کردن خطر تاتارها در بخش شرقی طبرستان یا همان مازندران کنونی و همچنین گسترده شدن بازرگانی و دسترسی پیدا کردند به دریا، لنگرود را به پایگاه نظامی خود مبدل ساخت.

مردم لنگرود

جاذبه های گردشگری لنگرود

نوع قومیتی و گروهی اهالی و بومیان لنگرود، گیلک می باشد که نوع گویش آن‌ها، زبان گیلکی با لهجه شرق گیلانی یا همان بیه پیشی است. از متون باستانی این برداشت می‌گردد که اراضی پیرامون لنگرود مناسب بودند و در گذر زمان و با ارتقاء تجارت در استان گیلان، شهرستان لنگرود هم رونق پیدا کرده و در مواردی همچون زراعت به‌ویژه کاشته که نفت از مناطق پراهمیت کشور ما یعنی ایران بشمار می‌رود. علاوه‌بر این در مقوله صنعت در بردارنده صنایع فلزی من‌جمله ساخت تفنگ می باشد. این شهرستان علاوه برداشتن جاذبه های گردشگری لنگرود دارای صنایع مهمی هم هست. یکی از معروف‌ترین گردشگران جهان «رابینو» درباره این دیار می گوید: حاشیه‌های رود لنگرود بی‌نظیرترین چشم‌اندازی است که من در کشور ایران تماشا کرده‌ام. از محصولات گسترده رایج در شهرستان لنگرود، برنج، مرکبات و چای و صیادی می باشد. سابقاً این منطقه یکی از قطب های پراهمیت تولید ابریشم از طریق پرورش نوغان بود که امروزه از رونق افتاده است.

لیلاکوه

لیلاکوه لنگرود
این منطقه معروف از نقاط ییلاقی و مرتفع توریستی در دیار پر از هیجان و زیبای گیلان و از بکرترین جاذبه پای گردشگری لنگرود است. این منطقه در بخش غربی شهرستان جای گرفته است که یکی از ویژگی‌های عجیبش این می‌باشد که بعلت دارا بودن قلیان سراهای سنتی گیلانی بسیار به سرزمین قلیان استان گیلان مشهور است. معروف‌ترین این سفره‌خانه‌ها، قهوه‌خانه دیشلمه است. این محل که در بین بلندی‌ها و جنگل‌های جا خوش کرده است یکی از مناسب‌ترین مناطق برای سفر کردن و پناه بردن به طبیعت شرق گیلان است که پاییز و زمستانی متفاوت و عجیب دارد که شما ترکیب رنگ‌های متنوع را در این جا شاهد خواهید بود.

تالاب کیاکلایه

کیاکلایه

اما غنی‌ترین و پربارترین جاذبه های گردشگری لنگرود تالاب کیاکلایه است. به این علت پربار تبیین که گونه‌های موجودات آن بسیار زیاد است. این تالاب در قدیم گستردگی بسیاری داشت و اما به سبب مبدل گشتن به منطقه دفع و دفن آشغال این ایام پایین‌تر از صد هکتار مساحت داراست. البته روزگاران پیشین در فصولی مانند زمستان، پرنده‌های مهاجر زیادی به مقصد این تالاب پرواز داشتند البته این روزها کمی حیات این تالاب زیبا به خطر افتاده است که امید است با همت مردم و مسئولین عزیز بازهم به زیبایی گذشته احیا گردد.

بام کومله

بام لنگرود
ارتفاع سبز یا همان بام کومله از محل‌های درجه یک و ناشناس شهرستان لنگرود می‌باشد که در دل بلندی های سرسبز و سر افراز و پرهیجان جا دارد. این بام دارای یک استخر طبیعی هم می باشد که در ارتفاع این بام، سه حوضچه مجزا آن را می‌سازد. بزرگ‌ترین آبگیر آن تقریباً چهارصد متر عرض و هزار متر طول دارد. در گرداگرد این استخر جذاب، امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری مانند رستوران و حقایق برای توریست‌های عزیز فراهم شده‌است. همچنین این دریاچه زیست بوم پرندگان بسیاری می باشد.

خانه منجم باشی

خانه منجم باشی

این مکان تاریخی یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود است که براستی ارزش دیدن را دارد. این اثر تاریخی و ممتاز معماری ایرانی در عهد قجری می باشد. خاندان منجم‌باشی هم‌عصر با حکمرانی و سلطنت آقا محمدخان قاجار در گیلان نامور و مشهور شدند. این منزل قدیمی یحتمل مرتبط با یکی از فرزندان این خاندان به اسم میرزا موسی منجم‌باشی می‌باشد که قشون روس را در روستایی به نام پیل داربن مغلوب خودش ساخت. این بنای باستانی شامل اندرونی، مسجد، بیرونی، خلوتگاه، حمام و غیره می‌باشد. مدخل اصلی بنای بیرونی که به «مهتابی» معروف است، گنبد هلال شکل دارد. در طبقه فوقانی عمارت هم یک سالن بزرگ و سه عدد اتاق می باشد این منزل به شیوه سنتی با سفال و تنه درخت معماری شده است و جزئی از آثار ملی ایران می‌باشد.

پل خشتی

پل خشتی لنگرود

«پل خشته پورد» که همان پل خشتی لنگرود است یکی از جاذبه های گردشگری لنگرود می باشد که در مرکز شهر و بر روی سفیدرود با ابهت و جاری ساخته شده‌است. این پل مشهورترین سازه باستانی و نماد شهرستان لنگرود است. بعضی از اهالی این دیار این پل را مربوط به زمان تیموریان و ایلخانیان می‌دانند، که البته مدرکی مستند و معتبر از این داستان درحال حاضر موجود نیست! ولی در کتاب «دارالمرز ولایت گیلان» که نویسنده آن آقای رابینو می‌باشد، ذکرشده که بنای این پل مربوط به زمان صفویان است. پل از بخش مرکزی صاف و دو قسمت کناره شیب‌دار متشکل است.

ساحل چمخاله

چمخاله
یکی دیگر از جاذبه های گردشگری لنگرود به نام ساحل چمخاله و چاف از قدیم‌الایام موردنظر و علاقه توریست‌های خارجی و داخلی واقع بوده‌است و پس از انزلی دومین مرکز مشهور گردشگری و ساحل فعال در استان گیلان به حساب می‌رود. ساحل ماسه‌ای چاف و رود عظیم چمخاله یکی از قدیمی‌ترین سواحل کهن و جذاب این دیار است. این بخش زیبا و خاطره‌انگیز هرساله گردشگران بسیاری را پذیرایی می‌کند.

قلعه دیزبن

دیزبن

اما این قلعه که یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری لنگرود است در سر راه قدیم لاهیجان به لنگرود واقع گشته است. این قلعه زمانی مأمن و پناهگاه راهزن‌ها بود. از آنجایی‌که این محل، مخصوص راهزنان و دزدان به شمار می‌رفت آن‌جا را دزدبن نامیدند که به مرور زمان به دیزبن تغییر شکل داده است. اما بعضی از صاحب‌نظران اذعان داشته‌اند که دیز در واژه به معنی دژ می‌باشد که در اصل این‌جا دژبان نام داشته، زیرا که درحقیقت محل و اقامت محافظین فرمانروایان لاهیجان قدیم بوده‌است. ازآنجایی‌که سنگ‌های کوهی که قلعه دیزبنبر روی آن ساخته شده، سنگ‌های ساختمانی است این بنا و قلعه آسیب فراوان دیده و نسبتاً تخریب شده است.

سخن نهایی

لنگرود هم مانند سایر شهرستان‌های استان گیلان شگفتی‌ها و زیبایی‌های منحصربه‌فرد و مختص خودش را دارد که دیدن همه آن‌ها زمان بسیاری از آدم می‌گیرد پس قصد داریم در بروزرسانی‌های آتی این مناطق را با هم زیر پا بگذاریم و یک‌به‌یک به سراغشان برویم، پس در سفر خود به شرق گیلان همراه راهدون باشید تا یک تجربه هیجان‌انگیز از سفر به لنگرود را با هم طی کنه

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276