تاریخ امروز1403-02-28
سیاهکل گیلان

معرفی جاذبه های گردشگری سیاهکل(ویژه گردشگری)

جاذبه های گردشگری سیاهکل در استان زیبای گیلان در دل این طبیعت بکر و بی‌نظیر دلبری می کند. کیست که گیلان را در دل خود دردانه نکرده باشد؟ برای یک‌بارهم که شده پس از ورود به گیلان بدون ترمز کردن در جایی مستقیماً به سمت سیاهکل برانید و در آن‌جا از اقامتگاه‌ های بوم‌گردی سیاهکل استفاده کرده آن‌ها را رزرو کنید و در آن‌ها اقامت داشته باشید و پس از آن یک به یک مناطق گردشگری که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت را تماشا کرده و لذت واقعی بوم‌گردی را ببرید!

شهرستان سیاهکل

جاذبه های گردشگری سیاهکل

 

شهرستان سیاهکل با مرکزیت شهری به همین نام یعنی سیاهکل در استان سرسبز گیلان واقع شده که از دو بخش متشکل شده‌است. اسم حقیقی و قدیمی این منطقه «سی کل» بود که در گویش گیلکی در معنای آبادی هم‌جوار کوه آمده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم «سی» در تفسیر کوه با شیب تند و سینه بریده آمده‌است. و «کل» در گیلکی یعنی آبادی. این سرزمین از دیرباز محل قشلاقی قوم دیلم و دیلمان بوده‌است. دیلمیان در مواقع سرد سال به این خطه کوچ می‌کردند اما یک‌جانشینی و سکونت دائم در سیاهکل از حدوداً یک قرن و نیم پیش با کوچ بی‌برگشت کوه نشینان این خطه یعنی دیلم ها به حدود کنونی سیاهکل شروع شد. بنابراین این منطقه پیشینه‌ای بالای صد و پنجاه سال ندارد و در هیچ مدرک مستند باستانی بالاتر از صد و پنجاه سال نامی از این محل نیامده‌است. اما سیاهکل امروزی ترکیبی از فاضل خان محله با روستاهای برنجان، کدوبندک، کلسر و سیاهکل درحقیقت شهر شکل گرفته با مرکزیت فاضل خان محله به همراهی این چند قریه است. شهرستان سیاهکل امروز دربرگیرنده بخش دیلمان باستان است. این‌که بخش شهری سیاهکل قدمت چندانی ندارد دلیل بر کهن بودن آن نیست، زیرا که دیلمان واقع شده در این شهرستان خود قدمتی معادل تاریخ دارد. جاذبه های گردشگری سیاهکل از شمال با لاهیجان و آستانه‌اشرفیه، از جانب شرق به لنگرود و رودسر و املش، از جنوب به رودبار و الموت و از غرب به رشت محدود شده‌است. با ما همراه باشید تا پا به نقاط جذاب سیاهکل بگذاریم.

آبشار لونک

لونک گیلان

 

از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری سیاهکل این آبشار زیباست. آبشار لونکک در محوطه جنگلی جاده سیاهکل به دیلمان واقع می‌باشد و مسافت آن تا سیاهکل تقریباً ۲۵ کیلومتر است. این آبشار فقط یکی از مجموعه آبشارهای تماشایی جاذبه های گردشگری سیاهکل می باشد. عموماً در فصول بهار و پاییز این آبشار در بیشترین زمان آب‌دهی خود قرار دارد. گرداگرد این آبشار شاهد جنگل‌های انبوه و سرسبزی از درختان مانند راش، ممرز، انجیری و توسکا هستیم. این آبشار از نوع آبشارهای دوقلو می باشد و به سبب جذابیت و نشاط پیرامون آن به پراهمیت‌ترین منطقه‌ای توریستی این ناحیه بدل گشته است.

خانه عضدی

خانه عضدی سیاهکل

 

از مجموع جاذبه های گردشگری سیاهکل در دسته تاریخی باید به این خانه قدیمی اشاره داشت. خانه عضدی سیاهکل ساختمانی در دو طبقه است که مربوط به عهد قاجاریان می‌باشد. فضای زیربنایی این عمارت ۲۱۲ متر است که شامل ۱۳ اتاق به شکل قرینه است. معماری این ساختمان همگام با متدهای سنتی گیلان می‌باشد. سقف این منزل مانند سایر منازل گیلانی شیروانی شکل با پوششی از سفال است و نقش‌ها و طرح‌های گچی زیبایی در چشم‌انداز بیرونی آن مورد استفاده قرار گرفته‌است. آینه و گچ کاری‌های بی مثال هم درون خانه را مزین کرده است این ساختمان از آثار ملی ایران است.

قله درفک

درفک گیلان

ارتفاع درفک با بلندیه معادل۲۷۳۳ متر از ویژه‌ترین جاذبه های گردشگری سیاهکل است که واقع در رشته‌کوه‌های البرز می‌باشد، این بخش در ناحیه جنگلی سیاهکل جای گرفته است. اسم این قله به نقلی از دال فک برگرفته شده که در زبان دیلمی، دال اسم پرنده‌ای از تبار عقاب‌ها و فک در معنای آشیان آمده است پس چنین تفسیر می گردد که دالفک یعنی آشیانه عقاب. در بخش شمالی این ارتفاع دیواری به بلندی پانصد متر از جنس آهک بنا شده است که ازجمله مناطق گردشگری آن باید از غار یخ روی کاسه درفک را نام برد. آتش‌فشان غیرفعال درفک هم همین جاست.

حمام میربلوک

میربلوک

در جاذبه های گردشگری سیاهکل به این حمام تاریخی می‌رسیم بعضی از محل‌های باستانی مثل دستگاه سفر در زمان گردشگران را به اعماق و دل تاریخ رهسپار می کنند. دیدن کردن از ساختمان باستانی حمام میربلوک همچون سفری به عهد ایلخانیان و شناختن نوع و سبک معماری در آن ایام است. ساختمانی که از نظر جای داشتند در دل کوه‌ها با اقلیمی خنک مساعد چنین خطه‌ای بنا گشته‌است. مدخل‌های ورودی نور حمام که در عوض شیشه از جنس مرمر بنا شده است از خصایص منحصربه‌فرد معماری در این حمام می‌باشد.

جنگل لاریخانی

جنگل لاریخانی

در میانه مسیر سیاه چرمی به منطقه دیلمان، به یکی از جاذبه های گردشگری سیاهکل به اسم جنگل لاریخانی برمی‌خوریم. با مسافرت به این منطقه، تنها مشاهده چشم‌اندازهای جنگلی و پر کردن ریه از هوایی تازه در انتظار شما نیست! اگر صبر کنید و قدم زنان به مسیر خود در این جنگل ادامه دهید به چشمه‌ای بی نظیر، تک و دست‌نخورده که کمتر کسی آن را می‌شناسند بر خواهید خورد. این‌جا یعنی چشمه آب‌معدنی لاریخانی که واقع در پهنه ای بی‌نهایت زیبا در انتهای جنگل انبوه می باشد. جنگل نوردی و پیاده‌روی در این‌جا برای افرادی که سیر و سیاحت در دامان طبیعت را عاشقانه می پسندند مطمئناً با وجود جاده و فضایی بسیار زیبا باب میلتان خواهد بود. اما اگر زیاد اعصاب پیاده‌روی را ندارید باز هم چیزی از کف نرفته چون خود مسیر جنگلی سیاهکل به دیلمان هم زیباست و می توانید در آن‌جا هم از جذابیت‌های بی نظیر گیلان بهره‌مند شوید.

تی‌تی کاروان‌سرا

کاروانسرا سیاهکل

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سیاهکل این کاروان‌سرا است که به زبان گیلکی به آن «تی‌تی کاروان‌سرا» می‌گویند. این منطقه جزء آثار ملی ایران عزیز بشمار می‌آید. این کاروان‌سرا از زمان صفویان به خاطره در میان این خطه جای مانده‌است. برای تماشای این جاذبه مخصوص باستانی باید به آبادی بالا رود واقع در سیاهکل بروید. شاید برایتان سوال شده باشد که علت نام‌گذاری این کاروان‌سرا به تی‌تی چه بوده‌است؟ داستان این‌گونه منقول است که تی‌تی اسم خانمی از بستگان یکی از پادشاهان سلسله صفویان بود، و به این سبب پس از تمام شدن احداث ساختمان فرمانروا این کاروان‌سرا را به رسمه یادگار و تقدیم به ایشان از طرف خود هدیه و نام‌گذاری کرده‌اند. در این کاروان‌سرای سنگی، چهار ایوان موجود است. اتاق‌های این عمارت هم جهت پذیرایی از میهمانان بهره‌برداری می‌شده است.در سفر و سیر و سیاحت خود به سی یا کل حتماً تماشا و دیدن این کاروان‌سرا را در لیست خود بگذارید. حال و هوایی پرانرژی دیدن این بنا که از گذشته به یادگار مانده‌است، لحظات و تجربیات جذابی را برای شما رقم خواهد زد. علاوه‌براین روستای بالا رود هم بسیار زیباست و دیدن آن جای لطف دارد.

بازار هفتگی سیاهکل

بازار سیاهکل

یکی از جاذبه‌های گردشگری سیاهکل مثل سایر نقاط استان گیلان بازار هفتگی آن می باشد این بازار دو بار در هفته دایر می‌گردد. یک بار در دوشنبه ها و یک‌بار دیگر هم در پنجشنبه ها‌! این‌گونه بازارها از یادگارهای با اصالت گیلانی می باشند که تبدیل آن انواع میوه‌ها و سبزی‌های محلی که حاصل دسترنج مردم دارند به علاوه آن صنایع دستی مردم برای خریدوفروش به معرض دید می‌رسد. تماشای این بازار هفتگی، حس و حال بی نظیری برایتان به ارمغان می آورد، تماشای ماهی میوه و سبزی‌های نو و تازه و خرید صنایع دستی برای سوغات گزینه خوبی است.

سخن نهایی

گیلان به هر طریق و در همه سال زیباست فرق نمی‌کند آفتابی باشد، ابری، بارانی یا برفی باشد اما انصافاً شرق گیلان و جاذبه های گردشگری سیاهکل بهترین نوع مناطق را به ما عرضه می‌دارد. این مقاله و نوشته را در موبایل یا لپ تاب خود ذخیره کنید تا در سفرتان به شرق گیلان از آن‌ها غافل نشوید امیدوارم که از روزگار خوبی را در شهرستان سیاهکل بگذرانید

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276