تاریخ امروز1403-02-28
جاذبه های گردشگری رودسر

جاذبه های گردشگری رودسر(شرقِ زیبا)

جاذبه های گردشگری رودسر در بخش شرقی استان گیلان واقع شده است مرکز شهرستان رودسر، شهری به همین نام یعنی رودسر می‌پاشد. سابقاً این شهر پایتخت حکومتی زیدیان و لنگر، یکی از فرزندان وشمگیر از طایفه زیاریان و محل تولد خانوادگی مشهور بویه می‌باشد. نخستین پیشه کلیه اهالی و بومیان رودسر پس از پا گرفتن این ناحیه ماهیگیری و صیادی بود. از همین روست صیدرمحله یا صیدگرمحله از مناطق کهن شهر زیبای رودسر که بر طبق مستندات درحقیقت به علت زندگی کردن ماهیگیران و صیادان بومی در این منطقه که به کار صیادی در سواحل دریای کاسپین و رودهای اطراف آن مشغول بودند، صیدگر محل خوانده می‌شده‌است که در گذر زمان به صیدرمحله تغییر پیدا کرد.

نام‌گذاری رودسر

نامگذاری رودسر

چیزی که درباره علت و نحوه نام‌گذاری رودسر می‌توان بیان نمود، این می‌باشد که این خطه در سال‌های پیشین «هوسم» خوانده شده و فرمانروای بیه‌پیش (شرق گیلان) در اوایل قرن هشت هجری قمری هوسم را که به دنبال حوادث طبیعی (احتمالاً زلزله) نابود شده بود، مرمت و احیا نمود و پس از آن، این مکان را رودسر نام نهاد. اما گویا علت تغییر نام هوسم به رودسر، شغل و کار مردم این دیار در کشتی سازی و توسعه بازرگانی و رزق مردم از راه کشتی به باکوی آذربایجان و بندر انزلی بوده است. جاذبه های گردشگری رودسر از جذاب ترین و پربارترین مناطق گردشگری گیلان هستند.همچنین مردم این خطه گیلک هستند و به زبان گیلکی با لهجه شرق گیلانی تکلم می‌کنند.

تاریخچه رودسر

تاریخچه رودسر

قدیمی‌ترین نگارنده تاریخ در سرزمین ایران یعنی مقدسی در سال ۳۷۵ هجری قمری، هوسم را با بازاری پررونق که مسجد جامع عظیمی در نزدیکی محل استقرار حاکم دارد، وصف نموده‌است. او در دنباله سخن می‌افزاید که رودی پرآب و متلاطم از میان شهر گذر می‌کند که دارای یک پل از جنس قایق است. این بخش پایگاه اقامتی فرمان‌روایی علوی یعنی «داعی محمدحسن» که در اواخر قرن سوم هجری بدون تمرد و تمکین از خلیفه اسلامی بغداد و بی میل و توجه به حکومتش، حکومتی خودمختار و با استقلال در این منطقه برپا کرد، به حساب می‌آمد. حمدالله مستوفی که در سال ۴۷۰ هجری قمری هوسم را دید و اقامت در آن را تجربه کرد در مورد این شهر می‌گوید: هوسم در نزدیکی دریا جا دارد و بندرگاه کشتی هایی است که از طبرستان، گرگان و شیروانی می‌رسند. رابینو دیگر تاریخ‌نگار هم‌عصر ما که هشتاد سال پیش تجربه سفر به رودسر را داشت اهالی رودسر را این‌چنین وصف نموده‌است: «اهالی رودسر با منش آرام و متین و تعلق خاطر به دین مبین اسلام مشهور می‌باشند. گرجستانی ها تا نزدیک این ساحل می آیند و ماهی دودی و شور و بعلاوه قماش و قند و نفت با خودشان از انزلی به رودسر می آورند. تجارت برنج با سرزمین روس به واسطه مسلمانان باکو در این‌جا یعنی رودسر انجام می‌گیرد.» اما اگر قصد داشته باشیم نگاهی گذرا هم به تاریخ جاذبه های گردشگری رودسر بیاندازیم باید این امر را از زمان رضاخان پهلوی شروع نماییم که پس از نشستن بر مسند قدرت مناطق شمال کشور که از دید او دارای اهمیتی ویژه بود، مرمت و بازسازی شدند که تبلور این موضوع در بنای قدیمی شهرداری و مجموعه ابنیه میدان شهرداری قابل ملاحظه می‌باشد.

جغرافیای رودسر

جاذبه های گردشگری رودسر

جاذبه های گردشگری رودسر از بخش شمالی به دریای کاسپین از جنوب به کوه‌های البرز، از شرق با رامسر و از غرب با املش و لنگرود هم‌جوار و همسایه هستند. بخش کوهستانی شهرستان رودسر، آب‌وهوایی مطلوب و فوق‌العاده‌ای دارد و تقریباً سردسیر است. بخش شمالی آن که در حاشیه خزر واقع شده قسمت جلگه‌ای می‌باشد که ناحیه‌ای مرطوب است. سه رود مهم استان گیلان یعنی پل‌رود، کیارود و شیرارود در شهرستان رودسر جاری می باشد.

بهترین‌موقع‌سفرکردن‌به‌رودسر

بهترین زمان سفر به رودسر

مناسب‌ترین زمان و موقع دیدن جاذبه های گردشگری رودسر، فصل‌های بهار و ابتدای تابستان می باشد زیرا در فصول نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان بارندگی‌ها در این ناحیه نسبتاً زیاد است و هوای بخش شمالی فلات ایران سردتر می‌گردد. بعلاوه دریا نیز در این موقع سال طوفانی شده و به‌هیچ‌وجه این امکان که به دریا بروید و از آن لذت ببرید تقریباً وجود ندارد. از طرفی دیگر در میانه‌های تابستان هم چون هوایی سواحل دریای کاسپین شرجی و رطوبتی می‌گردد و به شدت گرم و جان‌کاه است این پدیده تف ریح و گردش و گشت و گذار را امری مشکل می کند و عملاً این کارها غیر قابل انجام و تحمل است.

ساحل رامداشت

ساحل رامدشت

یکی از جاذبه های گردشگری رودسر، همین ساحل یعنی رامدشت می‌باشد. این محل به این خاطر رامدشت نام گذاشته شده که در زمان‌های قدیم جایی برای اهلی و رام کردن اسب‌های وحشی بوده است.این منطقه یک ساحل بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است که در یک سمت آن دریا و در سمت دیگر مزارع برنج و شالیزارها را مشاهده می‌کنیم. ساحل رامدشت مملو از صدف‌های دریایی کوچک و بزرگ است، که این ویژگی را دارد تا با سفر به آن‌جا یک کوله بار بزرگ از صدف های دریا به یادگار به شهر و محل زندگی خودتان بیاورید. این محل هم چون امکانات رفاهی دارد جای خوبی برای گذراندن وقت در سواحل کاسپین می باشد. اما چون به اندازه ساحل معروف رودسر مشهور نیست، جمعیت کمتری به این‌جا می‌آیند. این ساحل خلوت‌تر بوده و آرامش خاصی در آن به همراه موج‌های زیبا و خروشان به چشم می‌خورد. پس اگر دنبال یک ساحل آرام هستید این‌جا می‌تواند گزینه خوبی برای سفر کردن باشد. لازم به ذکر است که رامدشت یک استخر با وسعت معادل ۹ هزار مترمربع دارد که پر از گونه‌های مختلف ماهی های شمالی است و دیدنی های بیادماندنی جذابی را در این‌جا شاهد هستیم.

قلعه گردن تول لات

گردن تول لات

یکی از جاذبه های گردشگری رودسر در دسته تاریخی این دژ بلندبالا می باشد که منتسب به عهد سلجوقی است. قلعه گردن تول لات در بلندی‌های بخش رحیم آباد رودسر بنا شده‌است. مساحت دربرگیرنده قلعه چیزی حدود دو هکتار است که بلندی دیواره‌های آن به هشتاد متر هم می‌رسد. این قلعه، ترکیبی از ساروج و سنگ است و بر رودخانه پل‌رود احاطه کامل دارد.متأسفانه قسمت عظیمی از این قلعه در سال شصت و نه و به‌دنبال زمین‌لرزه رودبار ریخت و از بین رفت اما بااین‌حال هنوز هم با جلال و جبروت است و چیزی از ابهت قلعه کم نشده که هنوز هم این روزها نمایانگر هنر دست مردان کهن این سرزمین و خطه است این قلعه در فاصله بیست و هفت کیلومتری از شهر رودسر ، پس از رحیم‌آباد و در جوار آزارکی بنا شده است.

سرولات

سرولات رودسر

یکی دیگر از جاذبه پای گردشگری رودسر که منظره‌ای تماشایی از دریا دره و کوه را به نمایش گردشگران می‌گذارد، سرولات زیباست. روستای زیبای سرولات به فاصله سی و هفت کیلومتر از رودسر و بخش چابکسر جای گرفته که یکی ییلاقی بکر و خوش آب‌وهوا می‌باشد. گرداگرد این روستا با کوه احاطه گشته است و بخش شمالی آن دریای کاسپین است بعلاوه جنگل و دریا، رودخانه آچی‌رود هم در این خطه قرار دارد و از این‌جا می‌گذرد.

چشمه دمکش

چشمه دمکش رودسر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رودسر چشمه دمکش است. برای سفر کردن و رفتن به این محل بایستی از روستای فکجور که واقع در پنج کیلومتری چابک‌سر است گذر کنید تا براحتی به چشمه دمکش برسید و به مشاهده منظره زیبای جنگلی این بخش بنشینید. این چشمه در زمین ها و املاک خصوصی خانواده مهدوی جا دارد و دارای خاصیت های درمانی زیادی می‌باشد که مردم زیادی در طول سال‌ از آن دیدن می‌کنند. آب این چشمه از گودالی در پایین درختی قدیمی و کهنسال می‌جوشد و همراه خودش جاودانگی بر سرزندگی را برای این ناحیه هدیه می آورد. این چشمه طبیعی به واسطه مزیت‌های خاص، جزء آثار ملی ایران عزیز می باشد. آب این چشمه در زمان‌های مختلف سال کم و زیاد یا حتی قطع و وصل می‌گردد که این خصیصه هم آن را خاص‌تر کرده است. این چشمه در فصل‌های زمستان و بهار در اوج آب‌دهی خودش است حال آنکه تابستان‌ها کم آب‌ترین زمانش را سپری می‌کند. آب این چشمه هیچ‌گونه املاحی با خود دارا نیست و همین مزیت آن را در گروه مهم‌ترین و بهترین چشمه های ایران قرار داده‌است.

پل خشتی تیمجان

تیمجان

در فاصله شش کیلومتری از جنوب غربی رودسر بر روی رودخانه تیمجان، پلی تاریخی ساخته شده است این یکی از جاذبه های گردشگری مربوط به عهد صفوی است که این مسئله از نوع طاق‌ها و مصالح کار رفته شده در آن پیدا است. این پول در عهد حکمرانی بهزاد بیگ در گیلان و به تلاش ایشان بنا شد که طول آن شصت متر و عرض آن هم معادل پنج متر می باشد.در بخش طول این پل پنج دهنه کوچک وجود دارد. در دو سمت طاق اطرافی، دو اتاق کوچک در بین پایه‌های پل ساخته شده که در هر سمت پل دو پنجره دارد. طاق این دو اتاق از جنس آجر و دایره ای شکل است. همچنین دو اتاق کوچک‌تر دیگر در دل پایه‌های میانی بنا شده‌است. در دو طرف عرض پل دیدگاهی آجری با ارتفاع پنجاه سانتی‌متر احداث شده تا از پرت شدن انسان‌ها و حیوانات اهلی جلوگیری کند

سخن پایانی

شهرستان جذاب و دل‌فریب رودسر شرقی‌ترین بخش استان گیلان هم هست از نوادر و به یاد ماندنی های تاریخ و پیشینه گیلان می باشد که گشت‌وگذار و دیدن آن یک زمان بسیار زیاد از گردشگر را طلب می‌کند. پس به مرور با هم یک‌به‌یک این مناطق چه تاریخی و چه طبیعی را می‌شناسیم تا در زمان سفر به شرق گیلان دست شما برای تفریح و خوش‌گذرانی باز باشد امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276