تاریخ امروز1403-02-28
گردشگری شفت

جاذبه های گردشگری شفت(تجربه روستایی)

امکان دارد نام جاذبه های گردشگری شفت تا به الان دفعاتی به گوشتان رسیده باشد یا حداقل نام آن را از تلویزیون شنیده باشید اما در ذهن خود هیچ اطلاعاتی از آن جا نداشته باشید و فقط یک فرض ذهنی و تصویر ساختگی از آن در مغز مبارک شما وجود داشته باشد! این شهرستان زیبا و بکر در ناحیه کوهپایه‌ای در محدوده شرقی رشته کوه‌های تالش در خطه‌ای بی‌نظیر و دست‌نخورده در بین تعداد بالای روستا و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی جا خشک کرده است و می‌توان این ادعا را کرد که این شهرستان، روستایی ترین شهرستان استان زیبای گیلان بشمار می رود. مقاله‌ای که پیش رویتان است شما را با این اماکن جذاب گردشگری آشنا می‌سازد تا در سفر بعدی خود به گیلان و علی‌الخصوص شفت و رزرو اقامتگاه بوم‌ گردی شفت به شما و همراهانتان بیش از پیش خوش بگذرد. برای رسیدن به شفت چندین مسیر و گذر وجود دارد که مناسب‌ترین و بهترین آن از مسیر سراوان به فومن است اگر از تهران وارد استان گیلان شوید، پس از امامزاده هاشم در چند کیلومتری رشت مسیر جدیدی به اسم جاده سراوان فومن وجود دارد که در میانه این مسیر یک خروجی به سمت دریاچه سقا لک ثار و شهرستان شفت وجود دارد. اما اگر از رشت می‌خواهید به شهرستان شفت بروید بهتر است از مسیر طی شده به رشت وارد این شهرستان بشوید.

بازار هفتگی شفت

بازار شفت

علت جالب و جذابی که نام این شهرستان و به دنبال این پررنگ شدن نام، جاذبه های گردشگری شفت را معروف ساخته بازار هفتگی یا همان «چهارشنبه بازار» شفت می باشد. بازاری که پر است از محصولات فصلی زارعان این دیار و همچنین دوره گرد هایی که شهر شهر می‌گذرند تا اقلام خرده‌ریز خود را بفروشند. اگر می‌خواهید که به این شهرستان سفر کنید حتماً این مسافرت را تا روز چهارشنبه ادامه داده و از این بازار جذاب دیدن کنید چون که قادر خواهید بود جریان واقعی زندگی، معنای آرامش و روزگار به دور از هیاهو را در این‌جا تجربه کنید و از اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی شفت لذت وافر ببرید.

روستاهای شفت

روستاهای شفت

 

قسمت مهم از جاذبه ای گردشگری شفت در روستاهای آن واقع شده‌است و بنابر همان چیزی که در ابتدای این مقاله نوشتیم، شفت روستایی ترین شهرستان استان گیلان می باشد و گرداگرد آن محاصره شده با روستاهای بی‌نظیر و زیبایی مانند: گیلدره، دوبخشر، سیاهمزگی، کمسار، شالما، چماچا، صیقلان، بداب، گنجار و‌… است. مابین این روستاها احتمالاً نام سیاه‌مزگی را شنیده‌اید. و احتمال قوی‌تر هم این‌که اسم این محل را از روی پنیر محلی تالشی معروفش می‌شناسید. «پنیر سیاه‌مزگی» پنیری که با عطر و طعم گزنده خاص خودش یکی از پایه ثابت های غذاهای محلی گیلان در منازل و رستوران‌های گیلانی‌ها است. این روستا جایی است که علاوه بر پنیر رش به اهالی و مردمان لبخند به لب معروف است، جایی که پیش از هر چیزی به فرزندان خود لبخند زدن را می‌آموزند.

اهالی شفت

شفتی ها

قریب به ۸۰٪ اهالی و بومیان شهرستان شفت به زبان گیلکی سخن می‌گویند و باقی آن‌ها تالش زبانان هستند. از دیرباز تالش آن عموماً در مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای و گیلک ها در مناطق جلگه‌ای و پست تر ساکن بوده‌اند. طالع شان اکثراً به دامداری و دام‌پروری و گیلک‌ها به زراعت مشغول‌اند. در سالیان اخیر به سبب تغییر در شیوه زندگانی تمام مردم جهان، زندگی تالش و گیلک ها در همسایگی یکدیگر بخوبی پیش می رود آئین مردم شفت اسلام و مذهبشان تشیع است. جاذبه های گردشگری شفت هم در میان مناطق تالش نشین و گیلک نشین پراکنده‌است.

امامزاده ابراهیم (ع)

ییلاق شفت

یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری شفت این امامزاده و روستای ییلاقی مدفن این بزرگ می‌باشد که در بین تمام گیلان گردها این شهرت به قدری است که اهالی گیلان این امامزاده را ابوالفضل گیلان صدا می‌زنند. این آرامگاه یکی از اماکن زیارتی و سیاحتی تاریخی این روستای کوهستانی واقع در شفت می باشد. امروز روز ساختمان آرامگاه امامزاده ابراهیم با وسعت سیصد متر و در چهار طبقه بنا شده‌است که شامل مسجد، صحن، مهمان‌سرا و فضای باز می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این روستا، مسیر و جاده دسترسی به این منطقه است. این گذرگاه جذاب با مزارع برنج، منازل و رودهای جاری در دل جنگل که در نهایت هم این مسیر به امامزاده می‌رسد، به میعادگاه عاشقان طبیعت بکر گیلان بدل شده‌است.

مراسم عروس گولی

عروس گولی

یکی از جاذبه ای گردشگری شفت مطابق عموم نقاط گیلان و ایران عزیز که هر خطه‌ای مراسمات مخصوص خودش را دارد این مراسم یعنی «عروس گولی» می باشد. این آیین کاملاً سنتی و بیرون آمده از دل تاریخ است که در عموم روستاهای شفت مشاهده می‌گردد. پیشینه مراسم عروس گولی در سنن نمایشی اساطیر باستانی ریشه دارد که این نمایش را مربوط به سال نو می‌دانند. در این آیین قدیمی زیبا دو شخصیت سال نو و سال کهنه به جنگ هم می‌روند. متأسفانه این مراسم در مناطق دیگر استان گیلان روزبه‌روز کم‌رنگ‌تر می‌شود اما خوشبختانه در شفت همچنان پابرجاست. از کاراکترهای این نمایش می‌توان به ناز خانم و غول اشاره کرد. ناز خانم نماد بهاری است که با ناز و غمزه درحال فرارسیدن است و غول هم همان زمستان است که چهره‌ای از روی کهنگی سیاه دارد. در نهایت عقول در آخر مبارزه که امروز با ساز و آواز برگزار می‌شود، شکست خورده و بهار با حال خوب وارد منزل می‌شود.

سد خاکی سقالکسار

سقالکسار گیلان

پاکیزه‌ترین سد خاکی گیلان اینجاست! یکی از پرطرف‌دارترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری شفت، سقالکسار می‌باشد. این روستا در فاصله پانزده کیلومتری از شهر شفت جای خوش کرده است و مابین مسیر جیر د، آقاسید شریف قرار دارد. این سد خاکی در همه فصل های سال گردشگران متعددی را پذیرا است این منطقه با دارا بودن جنگل انبوه در کنار دریاچه‌ای زیبا و بی‌نظیر محل مناسبی برای استراحت و دل سپردن به طبیعت زیبای گیلان است که تا چند سال پیش معروفیت خاصی نداشت اما به همت مسئولین گرامی این محوطه تفریحی از امکانات خوبی برخوردار شد و سری میان سرها بیرون آورد. این منطقه، محل خوبی برای عکاسی و فیلم‌برداری می باشد که اگر اهل عکس‌برداری هستید این مقصد می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در استان گیلان و شهرستان شفت باشد.

آبشار دودوزن

جاذبه های گردشگری شفت

از دیگر جاذبه های گردشگری شفت می‌توان به آبشار زیبا و خوش اقلیم دودوزن اشاره کرد. این آبشار در روستای خرمکش شهرستان شفت واقع شده است که جزئی از مناطق ییلاقی سیاه‌مزگی به حساب می‌آید. پوشش جنگلی متراکم، رودخانه غلیان کننده در طبیعت و آب و هوای بسیار مطبوع، این منطقه را در زمره مقاصد پرطرف‌دار گردشگری گیلان قرار می‌دهد. ارتفاع این آبشار حدوداً شصت متر است و قدمتی معادل صد و پنجاه سال دارند دیدن این آبشار را در لیست سفر خود به شهرستان شفت حتماً قرار دهید.

سخن نهایی

جاذبه های گردشگری شفت بعلت کمتر در چشم بودن و قرارگیری در موقعیت قید گذرگاهی اصلی، همیشه کمتر مورد تماشای گردشگران عزیز بوده‌است. البته این مسئله امروز یک مزیت است و به‌همین سبب، خط و زیست بوم شهرستان شفت نسبت به سایر شهرستان‌های گیلان که پرتردد تر هستند، کمتر دست‌خوش تغییر انسانی شده و محیط آن خالص تر و طبیعی‌تر است. اگر به این شهرستان زیبا می‌روید خواهشاً با رعایت تمام موازین گردشگری پایدار این کار را انجام داده تا هم به اقتصاد آن‌جا کمک کنید و هم طبیعت را زیباتر از پیش حفظ کنید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Notice: Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/wp-content/themes/disto/single.php on line 276