تاریخ امروز1403-06-22
سفره های گیلانی

غذا های خوشمزه گیلانی

غذاهای گیلانی بسیار متنوع هستند و در گیلان  برای هر سلیقه و ذائقه‌ای غذای لذیذ و خوشمزه پیدا می‌شود. در دنیای خوشمزه رشتی‌ها با وعده‌های غذایی خوشمزه و وسوسه‌انگیزی روبه‌رو می‌شوید اگر عاشق غذا و خوراکی هستید پیشنهاد می‌کنم این مقاله خوشمزه را از دست ندهید زیرا قرار است، درباره فرهنگ گیلانی  و غذاهای گیلانی صحبت کنیم، همراه ما باشید.

 

فرهنگ غذا در گیلان

در استان گیلان، غذا برای مردمش بسیار مهم است و این موضوع را می‌توان با توجه به تنوع غذایی که در این استان وجود دارد به اثبات رسانید دلیل این تنوع غذایی هم به خاطر آب‌وهوا و سرسبز بودن این خطه است و همین‌ جور‌وا‌جور بودن غذاها باعث ایجاد این فرهنگ غذایی در میان گیلانی‌ها شده است.

چاشنی‌های خوشمزه‌ای همچون رب انار،  رب آلوچه، و… اصالت خاصی به غذا‌های گیلانی داده است و این چاشنی‌ها نمادی برای غذاهای گیلانی به شمار می‌رود. بادمجان و سیر از مواد غذایی است که از عناصر اصلی غذاهای گیلانی است، مخصوصاً بادمجان! برنج یکی از محصولات معروف گیلان است  و خیلی از گیلانی‌ها برنج را به نان ترجیح می دهند به‌طوری‌که گیلانی‌های قدیمی حتی صبحانه هم برنج سر سفره‌شان است.

با توجه به غذاهای خوشمزه و اقلیم خوش و آب‌وهوا گیلان باعث شده است تا مردم گیلان بیشترین امید به زندگی را نسبت به شهرهای ایران داشته باشند. سفره گیلانی‌ها همیشه جذاب و خوشمزه بوده و این سفره برای گردشگران مختلف آن‌قدر شگفت‌انگیز و جذاب است که برخی از گردشگران در سفرنامه‌های خود از غذاهای گیلانی نوشته‌اند.

خطه سرسبز گیلان

غذاهای گیلانی و شهرت جهانی

جالب است که بدانید در سال 94، شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو به ثبت رسید. با توجه به تنوع غذایی گیلان غذاهایی همچون: مرغ‌ترش، اناربیج، باقلاقاتق، میرزاقاسمی و زیتون‌پرورده و شش غذا محلی دیگر به ثبت ملی رسیده‌اند. این نشان‌دهنده اهمیت و توجه به غذاهای گیلان است. اکنون قصد داریم  تا 3 مورد از این غذاهای خوشمزه گیلانی را معرفی کنیم.

1- کباب‌ترش

از لذیذترین غذاهای گیلانی، کباب‌ترش است. این کباب با کباب ای دیگر فرق دارد و از گوشت تازه با پیاز و سیر رنده شده به همراه سبزی‌ها معطر خرده شده و گردو چرخ شده به همراه چاشنی خوشمزه و وسوسه‌انگیز رب انار و فلفل تشکیل‌شده است. از غذاهای خوشمزه گیلانی است که حتماً توصیه می‌شود این غذا را امتحان کنید.

کباب ترش

باقلاقاتق

باقلاقاتق در گیلان کاملاً مشهور است و سراسر جهان این غذا گیلانی را می‌شناسند و شهرت جهانی دارد.که در این غذا از باقالا مخصوصی که در گیلان کاشته می‌شود استفاده می‌کنند  به همراه شوید و تخم‌مرغ و سیر که طعم‌دهنده‌های غذا هستند. در سفرتان به گیلان این غذا را فراموش نکنید.

باقالا قاتوق

ترش تره

غذا سالم و خوشمزه گیلانی که از سبزی‌ها تازه و مقوی همچون: تره، اسفناج، گشنیز،  برگ چغندر استفاده‌شده است و سیر  در این غذا استفاده می‌شود و می‌توان از ترشی آب‌نارنج و یا آب انار استفاده کرد که طعم ترش و خوشمزه‌ای به غذا می‌دهد  که با برنج بسیار خوشمزه خواهد بود.

ترش تره

 در این مطلب تنها گوشه‌هایی از غذاهای گیلانی معرفی شد و با توجه به تنوع غذایی این خطه سرسبز غذاهای گیلانی خوشمزه بسیاری وجود دارد که با سفر به گیلان می‌توانید از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

یک نظر

  1. blankمیثم پاسخ

    در رشت سه چیز است هر وقت که بخواهیی
    باقالاخورشت و ترشه تره ، اشپله ماهیی .. 😄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *