تاریخ امروز1403-06-22
blank

طرز تهیه خورشت ترش تره غذای اصیل گیلانی

ترش تره یا ترشی تره نام غذایی لذیذ و سالم است که در شمال ایران به‌ویژه استان گیلان با برنج و سبزیجات درست می‌شود.

ویژگی غذاهای شمالی به‌طور کلی

عموماً غذاهایی که متعلق به بخش خاصی از کشورند با توجه به موقعیت اقلیمی، شرایط زندگی و محصولاتی که در آن سرزمین به عمل می‌آیند، شکل می‌گیرند؛ در شمال ایران نیز ازآنجاکه انواع سبزی‌های کوهی مجال مناسبی برای رویش دارند، اغلب غذاها با این سبزیجات معطر درست می‌شوند. همچنین به دلیل رطوبت بالا استفاده از سیر در همه غذاهای شمالی امری اجتناب‌ناپذیر است. ترش تره یکی از همین غذاهای سبز و معطر است.

blank

مواد لازم برای تهیه ترش تره (برای4نفر)
  1. 200 گرم گشنیز
    200 گرم تره
    400 گرم اسفناج
    200 گرم نعناع
    چوچاق (سبزی گیلان) وشوید کمی
    200 گرم برگ سیر
    2 قاشق غذاخوری برنج
    نمک و فلفل و زردجوبه به دلخواه
    ترشی فصل (آب نارنج یا آبغوره)
    2لیوان آب
    1قاشق غذاخوری آرد برنج
    1 بته سیر
    3عدد تخم مرغ

    طرز تهیه:

    1- ابتدا سبزی ها را پس از شستشو و خرد کردن (درشت خرد کنید) با یک قاشق غذا خوری برنج مخلوط کرده و با یک لیوان آب میگذاریم تا بجوشد.

    2- حین‌پختن یک قاشق غذاخوری آرد برنج را با یک استکان آب سرد حل کرده و در مواد فوق میریزیم و میگذاریم تا سبزی ها کامل بپزد.

    3- وقتی سبزی ها پخته شدند آب نارنج یا آبغوره (به دلخواه) میریزیم و میگذاریم آب اضافی تبخیر شود و یک خورشت لعابدار به دست آید.

    4- جداگانه سیرها را در ماهیتابه می کوبیم با نمک و در کمی روغن تفت میدهیم. و تخم‌مرغ ها را روی سیر داغ ریخته و میگذاریم ببندد. بعد سیر داغ تخم مرغ را تکه تکه کرده و در خورشت ریخته و هم میزنیم.

    5- ترش تره خوشمزه اصیل گیلانی آماده است. با ماهی دودی و زیتون و ترشی و یا ترب و آب نارنج می توانید میل کنید و از آن لذت ببرید.

نکات طلایی برای پخت بهتر ترش تره

1-خورشت ترش تره نباید آبکی باشد بنابراین بهتر است در طرز تهیه آن از آرد و یا برنج استفاده کنید.
2-بهتر است در طرز تهیه ترش تره ترجیحا از آرد و یا برنج استفاده کنید زیرا استفاده از این دو مورد به صورت همزمان باعث غلیظ شدن خورشت می شود.
3-ترشی اصلی که برای این غذای محلی استفاده می شود آب نارنج است.
4-میزان ترشی این خورش به ذائقه شما بستگی دارد و می توانید ترشی این خورشت را با توجه به ذائقه تان کم و یا زیاد کنید و همچنین اگر در محل زندگی شما سبزی های محلی یافت نمی شود می توانید تنها از اسفناج استفاده کنید.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

  1. blankمحمد مهدی پاسخ

    واقعا غذای خوشمزه ایه ، تو یکی از سفرام به گیلان با این غذا آشنا شدم ، ممنون بابت این مطلب زیباتون ، حتما از این دستور پخت استفاده میکنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *