تاریخ امروز1403-06-22
بادام زمینی

آنچه باید در مورد بادام زمینی بدانید

 

سلام به همراهان عزیز؛ مبحثی که در این محتوا از مجله گردشگری راهدون قصد داریم به آن بپردازیم، محصول بادام زمینی است؛
ایرانیان در ابتدا شناختی از بادام زمینی نداشتند تا اینکه این محصول از طریق بازرگانان چینی و هندی به ایران آورده شد که یکی از اولین و بزرگترین منابع تولید بادام زمینی در آستانه اشرفیه واقع در استان گیلان است.

آستانه اشرفیه معدن بادام زمینی

آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری رشت قرار دارد که از محصوالت اصلی آن میتوان به بادامزمینی اشاره کرد. بادام زمینی مرغوب در بین مردم گیالن به پسته شامی معروف است. پسته شامی برعکس پسته معمولی بهصورت برشته شده مصرف میشود. این محصول سرشار از چربی، پروتئین و ویتامین از جمله ویتامین E ، تیامین یا ویتامین B1 ،نیاسین یا ویتامین B3 ، بیوتین و مواد معدنی مانند منگنز، منیزیم، فسفر و …. است.

خواص بادام زمینی

شرایط کاشت و برداشت بادام زمینی

بادام زمینی در زمینهایی با خاک مرغوب به ویژه رسوبات رودخانه ی سفیدرود، کاشت میشود. این گیاه بعد از گل دهی و قبل از میوه دهی به سمت زمین خم میشود و میوه های آن درون خاک به صورت پیله ای رشد میکنند. این محصول مخصوص مناطق گرمسیر است که در اوایل اردیبهشت تا خرداد ماه کشت و در شهریور و یا اوایل مهرماه توسط زنان کشاورز برداشت میشود که بسته به نوع بادام، مدت زمان کاشت تا برداشت آن بین 4 الی 5 ماه است. زمان برداشت این محصول در شهر آستانه جشنواره بزرگی برگزار میشود. اگر طرفدار سرسخت این محصول هستید در فصل برداشت حتما به این جشنواره سری بزنید و بادام مرغوب را تهیه کنید.

کشت بادام زمینی

آیا کشت بادام زمینی درآمدزاست؟

بله صد درصد، اما بسته به شرایط آب وهوایی و نوع خاک دارد. این محصول بعد از برنج یک منبع درآمد عالی برای کشاورزان شهرستان آستانه است.

موارد مصرف بادام زمینی

بادام زمینی علاوه بر مصرف خوراکی دارای مصارف دیگری مانند روغن گیری است که بسته به محل کشت بادام بین 40 تا 50 درصد از این محصول، روغن گرفته میشود که به این روغن آراشیه گویند. این روغن دارای خواص عالی ای است که در غذا ویا سالاد مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا از بادام زمینی نامرغوبی که مناسب خوردن نیست، در صنایع مختلف و غذای دام استفاده میشود.

  • استفاده در صنایع الک، الکل و رنگ
  • استفاده در صنعت چرم
  • کاربرد در حشره کش و نیتروگیلیسیرین
  • مورد استفاده در ساخت لوازم آرایش
  • تولید پلاستیک و سوخت
  • ساخت کاغذ و چسب
دیگر نگران بیماریهایمان نباشیم!

این محصول با ارزش دارای انرژی، مواد مغذی، معدنی و ویتامین های بسیار زیادی است که مصرف آن از بسیاری از بیماری ها جلوگیری میکند. البته علاوه بر مصرف بادام زمینی می توانید از روغن، هسته و یا حتی کره ی آن نیز استفاده کنید.

بادام زمینی

خواص دارویی بادام زمینی
  1. افزایش تعداد هورمون
  2. افزایش جریان خون
  3. کاهش فشار خون
  4. کاهش وزن بدون وجود گرسنگی
  5. کم شدن کلسترول بد خون
  6. جلوگیری از بیماری های عروقی و سکته مغزی
  7. به دلیل وجود بیوتین باعث افزایش شیر مادر
  8. مناسب افراد باردار
  9. رفع سرفه
  10. مبارزه با بیماری افسردگی
  11. مفید برای رشد کودکان
  12. کاهش خطر ابتال به سرطان معده
  13. بهبود حافظه
  14. پیشگیری از بیماری قلبی و عصبی
  15. مفید برای سالمتی قلب
  16. کاهش خطر ابتال به دیابت
موارد استفاده از بادام زمینی
  • بادام زمینی برشته

بادام زمینی وقتی از مزارع آستانه برداشت میشود مستقیما به کارخانه برده می شوند. سپس به صورت دستی یا به کمک دستگاه آنها را شسته و خشک میکنند.

نکته جالب این است که دانه هایی که برداشت میشوند به صورت جفتی هستند که به زبان محلی به آنها پیله گویند که به صورت دانه یا پیله میتوانند آنها را خشک کنند. بعد از خشک شدن دانه ها، آنها را برشته و درون نمک قرار می دهند. بعد از آن، بادام زمینی برشته آماد مصرف است.

مردم گیلان عادت دارند که دانه های بادام را به جای برشته کردن به کمک دستگاههای ماشینی، برروی آتش تفت دهند و مصرف کنند که بسیار خوشمزه است. البته بعضی از افراد در داخل فر، بادام را تفت میدهند و با نمک یا بدون نمک آن را مصرف میکنند.

  • بادام سوخته

ابتدا شکر را با آب، گلاب و کمی زعفران مخلوط کرده تا شربتی غلیظ و قهوه ای رنگ بدست آید. سپس در کف ظرفهای مورد نظر پهن و بادام ریز خرد شده را بر روی آن پخش می کنند و پارچه تمیز را بر روی آن قرار میدهند تا خود را بگیرد.

اگر این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته است، با نظرات خود ما را در انتشار مقالات بهتر همراهی کنید.

از توجه شما بی نهایت سپاسگزاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *