تاریخ امروز1403-06-22
ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی و تاثیر آن در محیط زیست

ظروف پلاستیکی به معظلی در محیط زیست تبدیل شده است. با نگاهی به  اطراف خود متوجه می شویم که پلاستیک سراسر زندگی ما را احاطه کرده است. زمانی که کیسه های پلاستیک و ظروف پلاستیکی جایگزین کاغذ و پارچه شدند، شاید کمتر کسی فکر می کرد که در آینده ایی نزدیک پلاستیک به یکی از معظلات محیط زیستی تبدیل شود.

ما سالانه میلیاردها ظروف پلاستیکی مصرف می کنیم که بسیاری از آن ها را در محیط  زیست رها می کنیم.بر اساس تحقیقاتی که داخل ایران انجام شده است، سالانه 3میلیون تن پلاستیک تولید می شود که تمام این پلاستیک ها با دوام هستند یعنی، صد ها سال طول می کشد تا خود به خود تجزیه بشوند.

عوارض پلاستیک

امروزه ظروف پلاستیکی در همه جا مورد استفاده قرار میگیرند و همه آن ها تنها فقط یکبار قابل استفاده هستند. میلیاردها چنگال، چاقو و قاشق در طبیعت رها می شود  که درست به مانند سایر اقلام پلاستیکی قرن ها طول می کشد تا به طور طبیعی از بین برود، به این ترتیب کاملا مشخص است که زباله های پلاستیکی به اندازه کافی به محیط زیست آسیب میرساند.

فاجعه ایی در حال رخ دادن است

امروزه پلاستیک به فاجعه ایی برای محیط زیست تبدیل شده است.سازمان حفاظت از اقیانوس می گوید؛ که کارد و چنگال پلاستیکی  یکی از مرگبار ترین مواد  برای لاک پشت های دریایی، پرندگان و پستانداران است. جایگزین پیدا کردن برای ظروف پلاستیکی سخت است اما، غیر ممکن نیست .در واقع یکی از عوامل موثر در ایجاد آلودگی محیط زیست،دفن کردن زباله ها،به آب ریختن و یا سوزاندن آن ها است این زندگی مدرنی که امروزه  برای انسان ها راحتی به وجود آورده، باعث شده است تا ضررهای  جبران ناپذیری هم داشته باشد.

فاجعه پلاستیک

رشد صنعت پلاستیک

با توجه به تاریخ، صنعت پلاستیک از رشد خیلی سریعی برخوردار بوده است. صنعت پلاستیک، با پایان یافتن جنگ جهانی دوم و ورود مواد اولیه پتروشیمی آسان به بازار رشد کرد؛ و ما را به عصرکنونی که عصر پلاستیک نامیده می شود،هدایت کرد.رشد این صنعت در مقایسه با دیگر صنعت ها بیشتر می باشد که این مورد به دلیل مزیت های  فناوری های جدیدی که در پلاستیک وجود دارد و راحتی استفاده است.

عوارض ظروف پلاستیکی

بازیافت پلاستیک در طبیعت به طور طبیعی 300تا 500سال طول می کشد که معایبی همچون مرگ حیوانات، آسیب به محیط زیست و حتی خطرات بسیاری برای سلامتی انسان دارد.ظروف پلاستیکی که در طبیعت دفع می شود به مرور منابع آبی،جنگل ها و حیات جانداران را تهدید می کند.

باید به مواد شیمیایی که در ظروف پلاستیکی استفاده می شود، درهنگام تماس با مواد غذایی گرم تمام این مواد شیمیایی به فرد منتقل می شود و تاثیر بدی بر روی سلامت گوارشی فرد دارد. یعنی علاوه بر این که ظروف پلاستیکی تاثیر مخربی در محیط زیست دارد تاثیر منفی هم بر روی سلامت جسمی انسان می گذارد.

پلاستیک

محیط زیست یا پلاستیک؟

با توجه به فاجعه ایی که در حال رخ دادن است اکنون چاره چیست؟ بهتر است که برای حل این مشکل از خودمان شروع کنیم،یعنی می توانیم با کار های کوچک همچون: از خرید بطری آب پلاستیکی خودداری کنید و همیشه همراه خود ظرف آب داشته باشید،همراه داشتن قاشق و چنگال،همراه داشتن لیوان همراه خود و خیلی از قدم های کوچکی که به سادگی می توانیم انجام دهیم تا به شعار، “پایان دادن به آلودگی پلاستیک” برسیم و سهمی در حفظ محیط زیست داشته باشیم.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *