تاریخ امروز1403-06-22
blank

قربانیان اصلی آلودگی هوا

امروزه اصطلاح آلودگی هوا را بسیار می‌شنویم و خیلی از ماها در شهرهای بزرگی مثل تهران، تبریز، مشهد و… با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و به چالش بزرگی تبدیل‌شده است. این موضوع تنها در ایران نیست، بلکه آلودگی هوا به مشکل جهانی تبدیل شده است و خطری جدی است که سلامتی همه انسان‌ها علی‌الخصوص کودکان را تهدید می‌کند.

آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارد و کودکان ما این آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند، اثرات خیلی بدی بر روی سلامتی کودکان می‌گذارد بیماری‌هایی نصیبشان می‌کند که تا آخر عمر دامن‌گیرشان خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم  درباره تأثیر آلودگی هوا بر روی کودکان و نکاتی برای مراقبت از آن‌ها خواهیم گفت، با ما همراه باشید.

تأثیر آلودگی هوابر روی کودکان

بهتر است در ابتدا تعریف کوتاهی از آلودگی داشته باشیم. هرگونه تغییر فیزیکی، بیولوژیکی یا شیمیایی در هوا به‌عنوان آلودگی نامیده می‌شود. البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که آلودگی نه‌تنها برای کودکان بلکه بر روی بزرگ‌سالان هم تأثیر نامطلوبی دارد اما متأسفانه کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

کودکان و آلودگی هوا

چرا کودکان بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند؟

در پاسخ این سؤال باید بگوییم که کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان ضعیف‌تر هستند و سیستم دفاعی آن‌ها ضعیف‌تر است و البته این دلیل اصلی و عامی است که همه ما می‌دانیم اما، یک سری از دلایل مهم‌تری هم وجود دارد که باعث می‌شود که آلودگی هوا کودکان را قربانی خودکرده است. در این قسمت 7دلیل مهم را برای شما خواهیم گفت:

  1. همان‌طور که می‌دانیم تعداد تنفس کودکان در هر دقیقه بیشتر از بزرگ‌سالان است و یکی از دلایلی است که آلودگی بر روی کودکان اثر بیشتری دارد.
  2. بیشتر از راه دهان نفس می‌کشند و در هر تنفس حجم هوای زیادی را وارد ریه‌ها می‌کنند.
  3. تحرک بیشتری نسبت به بزرگ‌سالان دارند.
  4. معمولاً زمان بیشتری را در فضای بیرون از خانه، مانند پارک یا حیاط منزل می‌گذرانند.
  5. ریه‌هایشان از زمان تولد همچنان در حال رشد است.
  6. سیستم ایمنی بدنشان هنوز کامل نشده است.
  7. یکی از دلایل جالب دیگر این است که، کودکان قدکوتاه‌تری دارند و بیشتر در معرض سرب در هوا قرار می‌گیرند زیرا، سرب به خاطر سنگین بودن به سطح زمین نزدیک‌تر است.

6تا از خطرناک‌ترین آلاینده‌ها

از بین تمام آلاینده‌هایی که در هوا وجود دارد، شش مورد از آن‌ها به‌عنوان خطرناک‌ترین انتخاب‌شده‌اند.این آلاینده‌ها؛ اوزون، ذرات معلق در هوا، دی‌اکسید نیتروژن (NO2)، دی‌اکسید گوگرد (SO2)، مونواکسید کربن (CO) و سرب که تأثیرات خیلی بدتری در مقایسه با دیگر آلاینده‌ها دارند.

آلاینده ها

بیماری‌های تنفسی

بیماری‌های تنفسی یکی از اثرات شایعی است که آلودگی هوا بر روی بزرگ‌سالان و مخصوصاً کودکان دارد. درواقع قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا، خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را در کودکان مبتلابه آسم و حتی کودکان سالم افزایش می‌دهد. اگر کودک به‌طور مرتب در فضای بیرون از خانه باشد و یا فعالیت ورزشی را به‌طور مرتب ادامه دهد درخطر بیشتری خواهد بود. حتی آلودگی هوا میزان حملات را در کودکان مبتلابه آسم تا حد بستری شدن آن‌ها در بیمارستان تشدید می‌کند.

تغییرات در سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقاتی که انجام‌شده است، آلودگی هوا حتی نحوه‌ی تکامل سیستم ایمنی کودکان را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. همان‌طور که گفته شد سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار ضعیف است و به همین دلیل بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌راحتی می‌تواند سیستم ایمنی آن‌ها را هدف قرار دهد.

نرمی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D

در مناطق گرمسیر و شهرها و مناطقی که آلودگی هوا بیشتری دارد، کودکانی که در این مناطق ساکن هستند بیشتر دچار نرمی استخوان و کمبود ویتامین Dهستند.

نکات مراقبتی برای مراقبت کودکان در برابر آلودگی هوا

بهتر است که کودکان شما بیشتر در خانه بمانند و به‌جز مواقع ضروری آن‌ها را بیرون نبرید. اگر مجبور به این کار شدید سعی کنید صبح زود یا آخر شب این کار رو انجام بدهید.

اگر در منطقه‌ایی زندگی می‌کنید که در معرض شدید آلودگی هوا قرارگرفته است، بهتر است که از ماسک برای کودکانتان استفاده کنید زیرا ماسک تا حدودی از ورود برخی از آلاینده‌های خطرناک و گردوغبار جلوگیری می‌کند.

تا سعی دارید هوای داخل خانه را تمیز نگه‌دارید. جالب است که این نکته را بدانید که طبق تحقیقاتی که سازمان حفاظت از محیط‌زیست انجام داده است، فضای داخل خانه‌ها می‌تواند 5 برابر فضای بیرون آلوده باشد.

در فضای خانه خود انواع گیاهان را پرورش دهید، حتی می‌توانید از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید که نیازی به رسیدگی ندارند.

نکات مراقبتی

کلام آخر

با تحقیقاتی که انجام‌شده است کاهش آلودگی هوا علاوه بر مزیت‌های بهداشتی، مزیت‌های اقتصادی هم با خود به همراه دارد. با توجه به این موردحفاظت از سلامت کودکان و حمایت از نسل آینده باید در اولویت قرار بگیرد. البته خودمان هم باید رعایت کنیم و این دنیا را برای کودکانمان دنیای بهتری برای زندگی بسازیم پس همه دست‌به‌دست هم بدهیم و در حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا تلاش کنیم.

کودکان

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *