تاریخ امروز1403-06-21
blank

دریاچه مهارلو آیینه صورتی ایران

خیلی از شما گردشگران عزیز استان فارس را با شیراز آن و حافظیه و سعدیه می شناسید و شاید از جاذبه های بی نظیر اطراف این شهر غافل باشید؛ مهارلو یکی از این جاذبه هاست با راهدون همراه باشید تا این دریاچه زیبا را بیشتر بشناسیم:

دریاچه مهارلو کجاست؟

مهارلو

دریاچه مهارلو یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است! دریاچه‌ای صورتی که مانند آیینه همه چیز را بازتاب می‌دهد و آوازه همین بازتاب جادویی، مردمان زیادی را از گوشه و کنار دنیا به استان فارس کشانده تا شاهد این زیبایی عجیب بوده و در این ناحیه عکاسی کنند، این دریاچه آب شور که در اغلب روزها به رنگ صورتی و گاها قرمز دیده می شود در کیلومتر ۱۵ جاده شیراز به فسا قرار دارد.

عمق این دریاچه ۳ متر، طول بستر آن ۱۶۰ کیلومتر و پهنایش ۴۳ کیلومتر بوده، ولی در دهه گذشته بخش زیادی از  آن خشک شده و بعضی مواقع درکف آن جز نمک چیزی مشاهده نمی شود؛ تعداد دریاچه‌هایی که به‌خاطر وجود آبزیان رنگ‌‌شان صورتی می‌شود، در دنیا زیاد نیست. یکی از آنها  تالاب لیپار در چابهار است و یکی هم در استان فارس و نزدیک شیراز قرار گرفته است.

اهمیت دریاچه مهارلو

اهمیت دریاچه مهارلو

هر قدر دریاچه مهارلو برای ما انسان ها جذاب باشد، برای پرندگان مهاجر ارزشی حیاتی دارد. زمستان‌ها گونه‌های مختلفی از پرندگان به اینجا می‌آیند. برای بعضی از حیوانات هم اینجا حکم زیستگاه دائمی‌ را دارد. در این محدوده بیشتر از هر چیز فلامینگو پیدا می‌شود. انواع آبچلیک، نوک خنجری، حواصیل، سلیم کوچک، پلیکان، چوب‌پا، اگرت و گونه‌های مختلف اردک‌سانان در این حوالی دیده می‌شوند، البته همه اینها بستگی به وجود آب در این ناحیه دارد.

در دوره قدیم به این دریاچه جنکال یا دریاچه نمک می‌گفتند، اگرچه به مهلو و ماهلویه هم معروف است. در سال ۱۳۸۵ هم لقب آینه ایران را به آن دادند، یعنی همان سالی که به‌عنوان یکی از ۷ جاذبه‌ مهم گردشگری ایران انتخاب شد.

شوری آب دریاچه خیلی زیاد است و رسوبات نمک در بستر و اطرافش دیده می شود. مهارلو منبع تامین نمک صنایع استان فارس هم به‌حساب می‌آید. سال‌ها اینجا با طبیعت جذاب و آسمان صاف و تمیزش، گردشگران را به سمت خود می‌کشید. اگرچه از سال ۱۳۸۷ تا به امروز بارها تا مرز تبدیل شدن به نی‌زار و زمینی خشک پیش رفته و دوباره نجات پیدا کرده. هرچند اوضاع آنچنان که باید هم خوب نیست. چشمه‌های اطراف آن که آبش را تامین می‌کردند، خشک شده‌اند و آبشان صرف زمین‌های کشاورزی یا حوضچه‌های پروش ماهی شده. در حال حاضر بیشتر بستر دریاچه خالی از آب است. بعضی از توریست‌ها با ماشین یا موتور وارد بستر آن می‌شوند و با این کار به بستر دریاچه و ساختار خاک آسیب می‌رسانند.

چرا رنگ این دریاچه صورتی است؟

blank

درراستای رنگ صورتی این دریاچه دلایل مختلفی بیان شده است در ادامه با توجه به سخنان معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس دلیل رنگ صورتی این دریاچه رشد نوعی جلبک بی‌خطر برای محیط زیست موسوم به جلبک دونالیلا سالینا است که ‌سطوح آب در دریاچه مهارلو شیراز به رنگ قرمز در آورده است.

دیگر جاذبه های روستای مهارلو فارس

جاذبه های روستای مهارلو

در کنار جذابیت منحصر به فرد دریاچه مهارلو شیراز، روستای مهارلو هم دارای جاذبه های فراوانی است. معمولا گردشگران پس از بازدید از دریاچه مهارلو سری هم به روستای زیبای مهارلو می‌زنند و از دیدنی‌های این روستا نیز بازدید می‌کنند.

روستای مهارلو در دامنه های جنوبی رشته‌کوه‌ های زاگرس واقع شده است. در این روستا خانه‌ها دارای طاق‌های بلند هستند؛ پنجره‌های این خانه‌ها قوسی شکل هستند و این خانه‌ها را منحصر به فرد کرده‌اند. همچنین در روستای زیبای مهارلو باغ‌های بادام، انجیر و انار چشم‌نوازی می‌کنند.

باغ‌داران روستای مهارلو از چشمه آب معدنی روستا در جهت آبیاری باغ‌های خود استفاده می‌کنند. در واقع می‌توان شکل گیری این باغات را معطوف به هم‌جواری با این چشمه آب معدنی دانست. روستاییان مهارلو معتقدند که آب این چشمه شفابخش است و بسیاری از بیماری های پوستی در مجاورت با آب این چشمه درمان می‌شود، در کنار جاذبه های گردشگری که برای روستای مهارلو ذکر شد می‌توان زیارتگاه خدیجه بانو را نیز به عنوان یک مکان مذهبی و یک جاذبه گردشگری در نظر داشت. این زیارتگاه بر فراز تپه‌ای در این روستا قرار دارد. همچنین یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره صفوی هم در این روستا وجود دارد. این اثر تاریخی در واقع بقایای یکی از کاروانسراهای زمان شاه عباس صفوی است.

چه زمانی از دریاچه مهارلو بازدید کنیم؟

blank

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دریاچه مهارلو در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید زیاد مناسب بازدید نیست. در فصل تابستان برخی از نقاط این دریاچه خشک می‌شود و گرمای شدید استان فارس در فصل تابستان فضای گردش را کمی مشکل می‌کند. با شروع فصل زمستان و آغاز بارش‌های فصلی این دریاچه نیز جان دوباره‌ای می‌گیرد و آماده‌ی بازدید علاقه‌مندان خواهد بود. اما در نهایت بهترین زمان بازدید از دریاچه مهارلو مانند بسیاری دیگر از مکان های دیدنی استان فارس در فصل بهار است.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *