تاریخ امروز1403-06-21
blank

هارمونی رنگ ها در مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز یکی از بی نظیرترین مساجد نه تنها ایران بلکه جهان است که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند؛ هارمونی رنگ ها در روز آفتابی، معماری ویژه آن و طرح های خوش رنگ به کاربرده شده در کاشیکاری این بنا حوض پر از ماهی و حال خوبی که در این مسجد جاریست هر گردشگری را مشتاق بازدید از این مکان می کند؛ با راهدون همراه باشید تا این مسجد زیبا را بیشتر بشناسیم:

معرفی و تاریخچه مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز یکی از مساجد تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر شیراز می باشد، که در اواسط سال های 1293 و 1305 در اواخر دولت قاجار به دستان هنرمند حاج محمد حسن معمار و میرزا رضا کاشی گر ساخته شده است. ساخت این مسجد در سال 1304 به پایان رسید. گفتنی است این مسجد در زمان احداثش به شکل کنونی نبود و تفاوت هایی را با چیزی که الان می بینید دارد.

به طور مثال شیشه های رنگی این مسجد را که شکل و طرحی تازه به آن داده است در سال 1348 در حکومت پهلوی توسط استاد حاج میرزا آیت صورت داده شد. قابل ذکر است که این مسجد در حکومت جمهوری اسلامی طی دو بازه زمانی مختلف در سال های 70 و 85 بازسازی شده است. در کل می توان گفت این مسجد زیبا و دوست داشتنی چیزی نزدیک به 100 سال از احداثش می گذرد و همواره مورد توجه گردشگران بوده و هست. لازم به ذکر است افرادی که قصد رفتن به این مسجد تاریخی و زیبا را دارند، می توانند به محله گود عربان در نزدیکی های خیابان لطفعلی خان زند مراجعه نمایند.

blank

معماری مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران است. مسجد دارای صحن وسیعی می باشد که در سمت شمال آن قرار دارد. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ استظ¬ که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین گشته است.مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است.
شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده است، طاق این شبستان روی ستون‌ها سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش ‏تایی و به تعداد 12 عدد به نیت 12 امام قرار گرفته است. این شبستان دارای 7 درگاه است که آن را با 7 در چوبی با شیشه‌های رنگارنگ به صحن مسجد مرتبط می‌کند.

blank

سنگتراشی و تزیین این شبستان الهام گرفته شده از مسجد وکیل شیراز است. طاق و دیوارهای این شبستان با کاشی کاری‌های زیبا تزیین شده است.کف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای و سقف آن با نقش گل و بوته و آیات قرآنی مزین گشته است. این شبستان در واقع شبستان تابستانه محسوب می‌شود.
در سمت شمالی مسجد طاق نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد که تمام سقف داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده است و روی آن آیات قرآنی نوشته شده است. در دو طرف این طاق‌نما 2 طاق کوچکتر نیز وجود دارد.
مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که شبیه هم نیستند و ایوان شمالی زیباتر از ایوان جنوبی است. ایوان شمالی دارای 3 نیم طاق در 3 طرف است و از سمت چهارم به صحن راه دارد. این ایوان داری 4 غرفه است و سقف میانی آن با مقرنس کاری و کاسه سازی پنج کاسه مزین شده است.ایوان جنوبی نیز دارای 2 گلدسته است و در حیاط آن نیز حوضی مستطیل شکل و سنگی با فواره وجود دارد.
در سمت شمالی مسجد طاق نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد که تمام سقف داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده است و روی آن آیات قرآنی نوشته شده است. در دو طرف این طاق‌نما 2 طاق کوچکتر نیز وجود دارد.
در سمت جنوب نیز طاقی وجود دارد که ارتفاعش کمتر از طاق مروارید است و تمام سطح بیرونی و داخلی آن کاشی‏کاری شده و سقف آن نیز مانند طاق شمالی مقرنس‏کاری شده است.

blank

روی آن نیز دو گلدسته وجود دارد که در ورودی این دو گلدسته دو طاق نمای کوچکتر در دو طرف طاق اصلی وجود دارد.
شبستان شرقی که به زیبایی شبستان غربی نیست، شبستان زمستانه به حساب می‌آید دارای هفت ستون بدون طرح و ساده است و در یک ردیف در وسط قرار گرفته‌اند.در جلوی شبستان شرقی، ایوانی قرار گرفته که با هشت طاق نما از حیاط مجزا گشته است.در ان شبستان دری وجود دارد که به یک چاه آب گشوده می‌شود.همچنین در این مکان یک حوضچه و یک دالان نیز موجود است.هر دو شبستان بر خلاف معمول به خاطر جهت گیری ساختمان قبله در امتداد محور قبله واقع شده اند.
در سمت شمالی مسجد طاق نمایی به نام طاق مروارید وجود دارد که تمام سقف داخل و بیرون آن کاشی کاری رنگارنگ شده است و بر روی آن آیات قرآنی نوشته شده است و در دو طرف این طاق نما دو طاق کوچکتر نیز وجود دارد.در سمت جنوب نیز طاقی وجود دارد که ارتفاعش کمتر از طاق مروارید است و تمام سطح بیرونی و داخلی آن کاشی‌کاری شده و سقف آن نیز مانند طاق شمالی مقرنس‌کاری گشته است.بر روی آن نیز دو گلدسته وجود دارد که در ورودی این دو گلدسته دو طاق نمای کوچکتر در دو طرف طاق اصلی وجود دارد.

blank

این مسجد به دلیل گل های صورتی به کاررفته در کاشی ها به مسجد صورتی نیز معروف می باشد.

blank

گاوچاه

پشت شبستان شرقی دری وجود دارد که به گاو چاه باز می‌شود. حیوانات آبکش سابقا در این محل نگه‌داری می‌شدند و یک حوضچه و دالان نیز در این مکان قرار داده شده است و امروزه شما گردشگران گرامی به عنوان موزه می توانید ازآن دیدن فرمایید.

blank

کی از این مسجد دیدن کنیم؟

بهار از قشنگترین فصل ها در شیراز است اما بهترین زمان بازدید از این مسجد در فصل پاییز و زمستان است چون در فصل گرما برای آسیب نرسیدن به کاشی ها، پرده ها را می کشند و در نتیجه نمی توانید چیزی از زیبایی رنگ ها ببینید. در ضمن اوایل صبح، بهترین وقت بازدید است.

راه دسترسی به مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک در نزدیکی شاه چراغ و کاخ نارنجستان، در محله گود عربان و خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. به دلیل این که مکان‌‌های توریستی این قسمت از شهر زیاد است اگر با اتومبیل شخصی قصد بازدید دارید مشکل پیدا کردن جای پارک وجود دارد. پارکینگ‌‌های استقلال، فرهنگ و طالقانی در فاصله‌‌ی حدود 5 دقیقه و  در خیابان پیروزی قرار دارند؛ می‌توانید ماشین خود را در این مکان‌ها پارک کرده و پیاده به سمت مسجد بروید. اگر قصد استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را دارید، ایستگاه اتوبوس و مترو زندیه در فاصله 7 دقیقه‌ای (حدود 2.5 کیلومتر) مسجد نصیر الملک واقع شده است. تاکسی‌‌های خطی نیز در این مسیر فعالیت می‌‌کنند.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *