تاریخ امروز1403-07-22
blank

10نکته برای نه گفتن به زندگی پلاستیکی خود

آیا تا به حال فکر کرده اید که شما و خانواده تان به طور روزانه چقدر از پلاستیک استفاده می کنید؟ در سراسر جهان سالانه بیش از پنجاه میلیون تن زباله پلاستیکی تولید می شود که تنها کمتراز 10% آن بازیافت می شود، پس بسیار ضروری است که ما تلاش آگاهانه ای داشته و سعی کنیم زباله کمتری تولید کنیم تا علاوه بر صرف جویی در انرژی به محیط زست خود کمک کنیم.

blank

در ادامه 10روش به شما پیشنهاد خواهم داد تا در زندگی روزمره خود از پلاستیک کمتری استفاده کنید:

1-از کیسه های پارچه ای یا چرخ به جای کیسه های پلاستیکی برای خرید های خود استفاده کنید

برای تجزیه یک کیسه پلاستیکی بیش از 1000سال زمان نیاز است، پس سعی کنید برای خرید های خود از یک کیسه با قابلیت استفاده مجدد استفاده کنید و حتما بعداز هربار استفاده به خوبی آن را شستشو دهید، شاید قیمت پایین کیسه های پلاستیکی شمارا برای استفاده ازآن ها وسوسه کنند اما باید این عادت را کنار بگذارید و از کیسه های پارچه ای، سبدهای حصیری یا چرخ های خرید استفاده کنید.

2-استفاده از نی های پلاستیکی را متوقف کنید

امروزه تعدادی از رستوران، فست فود و کافه ها در جهان که دغدغه های محیط زیستی دارند از نی های کاغذی به جای نی های پلاستیکی استفاده می کنند، نی های پلاستیکی قابل تجزیه نیستند و برای حیات وحش و محیط زیست مضر هستند، اگرچه بهتر است ازاستفاده نی خودداری کنید اما اگر برایتان دشوار است و یا دوس دارید ازآن ها استفاده کنید پیشنهاد ما به شما نی های کاغذی، شیشه ای و فلزی هستند.

3- از ظروف قابل استفاده مجدد به جای ظروف پلاستیکی استفاده کنید

چه برای کار و چه برای پیک نیک خانوادگی ، باید مواد غذایی خود را در جعبه های قابل استفاده مجدد و به جای جعبه های یکبار مصرف نگه دارید، مثل پاکت،ظروف شیشه ای یا فلزی. علاوه بر کاهش محل دفن زباله ، سرمایه گذاری در ظروف قابل استفاده مجدد نیز به شما در دراز مدت در پس انداز کمک می کند. همچنین باید سعی کنید میوه و سبزیجات تازه و همچنین خرید کالاهای فله را انتخاب کنید ، زیرا بسته بندی کمتری نسبت به محصولات یک وعده ارائه می شود.

4-برای خریداز ظروف و لیوان های شخصی استفاده کنید

اگرچه این یک انتخاب ساده است اما میزان قابل توجهی ازاستفاده پلاستیک در زندگی روزمره شما را کاهش می دهد، هنگام خرید غذا یا سفارش نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه از لیوان شخصی برای پرکردن آن استفاده کنید.

بعضی از فروشندگان در قبال چنین کاری امتیازاتی مثل پرکردن مجدد لیوان یا برداشتن درصد بیشتری از محصول خریداری شده را پیشنهاد می دهند که این یک امتیاز ویژه هست که برای دو طرف دارای سود و ارزش خواهد بود.

5-از مواد شوینده ای که در جعبه هستند خریداری کنید

اغلب برندهای مواد شوینده در دو نوع بطری های پلاستیکی و جعبه های کاغذی ارائه می شوند، سعی کنید از نوع جعبه ای و کاغذی آن ها استفاده کنید.

6-اقلام مورد نظر خود را به صورت فله ای خریداری کنید

مواد غذایی مانند غلات ، ماکارونی و برنج را به صورت فله ای خریداری کنید و یک کیسه یا ظرف قابل استفاده مجدد را پر کنید. با این روش در هزینه و بسته بندی غیرضروری صرفه جویی می کنید.

7-ازآب میوه های تازه استفاده کنید

به جای خرید آب میوه در بطری های پلاستیکی ، آب تازه فشرده و درست کرده یا میوه بخورید. برای محیط زیست سالم تر و بهتر است.

8-استفاده از تیغه های فلزی

به جای تیغ یکبار مصرف از تیغ با تیغه های قابل تعویض استفاده کنید.

9-آدامس بدون پلاستیک را انتخاب کنید

آیا می دانید تقریبا تمام آدامس ها از پلاستیک ساخته شده اند؟ درست است. وقتی آدامس می خورید، پلاستیک را می جوید پس سعی کنید کمتر از این ماده جویدنی وسوسه کننده استفاده کنید و یا به مواد تشکیل دهنده آن ها دقت کنید.

10-به جای خرید لوازم خود را تعمیر کنید

اگر بعضی از لوازم پلاستیکی شما سوراخ می شود بااستتفده از چسب و مواد دیگر منافذ آن را گرفته و از خرید یک محصول جدید خودداری کنید.

نکات دیگر:

همچنین در هنگام سفر و کمپینگ از مواد طبیعی مثل چوب برای استفاده شخصی و یا آشپزی استفاده کنید، استفاده از شانه و مسواک چوبی نیز علاوه برزیبایی و جذابیت بیشتر به حفاطت از محیط زیست کمک می کند، استفاده از پدهای پارچه ای برای بانوان نیز حجم قابل توجهی از تولید محصولات بهداشتی پلاستیکی را کاهش می دهد.

پلاستیکی

و آخرین نکته : با دوستان خود چالش مفید “زندگی بدون پلاستیک” را به اشتراک بگذارید، اینگونه انگیزه شما و دیگران در این مسیر بیشتر شده و به مرور زمان عادات مثبت جایگزین شیوه های نامناسب گذشته می شود.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *