تاریخ امروز1403-06-22
blank

انواع سفر و لوازم مورد نیاز آنها

شاید شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید مشکل زیادی برای جمع‌کردن وسایل سفر خود دارند و همین موضوع و دردسرهای آن گاهی حتی شما را از رفتن به سفرهای طولانی منصرف می‌کند!

چرا سفر کنیم؟

blank

سفر کردن نقشی بسیار مهم در کنترل مشکلات زندگی، روابط اعضای خانواده و رها شدن از یکنواختی در انسان ایجاد می‌کند. امروزه بسیاری از پزشکان علم روان‌پزشکی، درمان بسیاری از بیماری‌ها را در مسافرت رفتن می‌دانند. پزشکان معتقدند نیاز انسان به تغییر در محیط زندگی روزمره خود برای مدت زمانی هرچند کوتاه می‌تواند اثراتی بیشتر از داروهای شیمیایی در بعضی افراد داشته باشد. روانشناسان معتقدند حس کنجکاوی و ایجاد یک فضای شاد و هیجان برانگیز می‌تواند در انسان اثر درمانی و رهایی از تنش را داشته باشد.

انسان در تعاملات اجتماعی خود زمان‌هایی را برای خودش قائل شده و در آن‌ها به روح و فکر خود آرامش می‌دهد. گاهی این کار را با تمرینات ورزشی و تفریح های موقتی انجام می‌دهد و گاه با سفر رفتن به نقاط جدید این فرصت را برای خود ایجاد می‌کند.انسان آن‌قدر دچار درگیری های روزمره است که نیاز دارد روح خود را آرام کند.

انواع سفر:

سفرها انواع مختلفی دارند و با توجه به آن‌ها وسایل موردنیاز نیز متفاوت است مانند: سفرتجاری،سفردرمانی، سفرمذهبی،سفرتفریحی،کمپینگ وماجراجویی،سفرفرهنگی و… برای مثال شما نمی‌توانید تمام وسایلی که در یک سفر خانوادگی و با ماشین شخصی با خود می‌برید در یک سفر طبیعت‌گردی و کمپینگ نیز به همراه خود داشته باشید.

زمان‌های ولخرجی:

blank

تصور کنید که تصمیم گرفته‌اید تا ارزان سفر کنید. برای ارزان سفر کردن راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد. ازجمله اینکه هزینه‌های مربوط به غذا یا اقامت را کاهش دهید. همچنین ممکن است برای اینکه پول بیشتری ذخیره کنید به‌جای هواپیما، با اتوبوس یا قطار مسیر موردنظر را طی کنید. همه‌ی این‌ها هوشمندانه و قابل‌تقدیر هستند، اما در هزینه‌هایی که برای خرید لوازم اساسی سفر کنار گذاشته‌اید باید دقت کنید چراکه خرید یک کوله یا چمدان و یا کتانی نامناسب شمارا در سفری که پیش رو دارید به دردسر می‌اندازد.

انتخاب لباس

blank

در خصوص لباس سفر، اصطلاح معروفی وجود دارد: «یکی را بپوش، یکی را خشک کن و یکی را آماده داشته باش!»، بردن لباس‌های زیاد به سفر تنها انرژی شما را در مدیریت کردن آن‌ها تلف می‌کند. نکته‌ی بعدی این است که برای انتخاب لباسی که می‌خواهید با خود ببرید، قرار نیست سرتان را از پنجره بیرون کنید و ببینید هوای امروز چطور است! بهتر است برای چک کردن آب‌وهوای مقصد در روزهای آینده از وب سایت های معتبر استفاده کنید و متناسب با آن لباس بارانی، برفی یا حتی لباسی برای آب‌تنی بردارید!

ممکن است که در سفر به مهمانی دعوت شوید. اگر این احتمال را می‌دهید، پس از حالا برای آن یک دست لباس جدا کنار بگذارید. بسته به اینکه در چه فصلی و به کجا سفر می‌کنید، باید لباس‌های جانبی مثل کلاه آفتاب‌گیر، دستکش، شال‌گردن، جوراب پشمی و نظیر این‌ها را به‌ همراه ببرید. همچنین انتخاب کفش‌ها به این بستگی دارد که قرار است در سفر چه برنامه‌هایی را دنبال کنید. مثلاً کوهنوردی یا قدم زدن در برف، قطعاً کفش‌های بخصوصی را می‌طلبند. درهرصورت باید حداقل کفش مخصوص پیاده‌روی و همچنین دمپایی راحتی را از حالا در وسایلتان بگنجانید

چمدان و کوله‌پشتی مناسب سفر

blank

چمدان‌ها، انبار دارایی شما در وسایل موردنیاز سفر هستند. بنابراین باید چند نکته را در خصوص آن‌ها به یاد داشته باشید. اول اینکه سلامت زیپ‌ها و چرخ‌های آن‌ها را قبل از سفر چک کنید. باز شدن چمدان و ریختن وسایل آن در باربری فرودگاه‌ها و پایانه‌ها از آن مواردی هستند که در صورت وقوع، کسی برای شما دل نخواهد سوزاند. نکته‌ی بعدی این است که نسبت جالبی بین حجم کوله و چمدان شما با حجم وسایلی که با خود به سفر می‌برید وجود دارد. درواقع هرچه چمدانتان جای خالی بیشتری داشته باشد لوازم بیشتری را با خود به سفر می‌برید! پس به خاطر داشته باشید که در هنگام خرید، “بزرگ‌تر بودن” لزوماً صفت خوبی برای یک چمدان یا کوله‌پشتی نیست!

در خرید کوله‌پشتی مناسب سفر بهتر است به یاد داشته باشید که دسترسی به قسمت جلوی کوله، کمری‌های مناسب و محکم، فضاهای ضدآب، سبکی و رنگ مناسب از گزینه‌های مهم در انتخاب هستند، اگر قصد سفر به‌صورت کمپینک را دارید باید در انتخاب کوله دقت زیادی داشته باشید چرا که مناسب نبودن کوله و وزن بالای آن ممکن است به شدت بر روی کمر شما اثر منفی گذاشته و شمارا دچار آسیب کند.

درمورد چمدان‌ها هم وزن کم و مقاومت بالا، کیفیت زیپ‌ها، کیفیت پارچه، نرم و کم صدا بودن چرخ‌ها و همچنین محکم و بادوام بودن دسته‌ی آن‌ها بسیار مهم است. راستی اگر با چمدان به سفر می‌روید قرار نیست که کوله‌پشتی نداشته باشید. وسایلی مثل داروهای ضروری، پاسپورت و ویزا، پوشک اضافی برای نوزاد، آب، شارژر موبایل و… جزو وسایلی هستند که بهتر است در کوله‌‌ای کوچک، دم دست‌تان داشته باشید

جعبه کمک های اولیه

blank

اگر با خودروی شخصی به سفر می‌روید می‌توانید یک کیف دستی کوچک را به این وسایل اختصاص دهید. با کمی جست‌وجو می‌توانید یک کیف کامل از تجهیزات کمک‌های اولیه تهیه کنید و آن را برای مدت‌ها داشته باشد. همچنین اگر حوصله دارید و می‌دانید که کدام وسایل ضروری هستند، می‌توانید خودتان آن‌ها را تهیه کنید و در کیفی بسته‌بندی کنید.

وسایل الکترونیک

blank

به چک لیست خود قسمتی به نام وسایل الکترونیکی اضافه کنید. قطعاً شارژر موبایل‌تان را فراموش نخواهید کرد اما در سفر بهتر است که یکی از شارژرهای به اصطلاح فندکی را که در خودرو نیز قابل‌استفاده هستند، به همراه داشته باشید. اگر تابه‌حال احتیاجی به پاوربانک نداشته‌اید، لازم است تا کمی درمورد مزیت‌های وجود آن در سفر بدانید. پیش از اینکه نسل‌های کارآمد این باتری‌های همراه به بازار بیایند و در دسته‌ی وسایل موردنیاز سفر قرار بگیرند، شارژر گجت‌های همراه دردسرهای بسیاری در سفر داشت؛ زیرا مسافران برای شارژ مثلاً موبایل یا باتری دوربین‌های خود گاهی مجبور به توقف‌های طولانی در مسیر می‌شدند.

همچنین برای اینکه در پرواز یا قطار استراحت بهتری داشته باشید، داشتن یک هندزفری خوب ضروری‌ است. در اینجا منظور از هندزفری خوب بیشتر محصولی‌ است که بتواند صداهای محیطی را تا حد زیادی حذف کند. همچنین اگر به خارج از ایران سفر می‌کنید بهتر است که قبل از سفر بدانید پریزهای برق کشور مقصد چه نوع دوشاخه‌هایی را ساپورت می‌کنند. در‌غیراین‌صورت ممکن است مجبور شوید تا هزینه‌ای اضافه بابت سه‌راهی برق یا شارژر مخصوص بپردازید.

لیست لوازم الکترونیکی در سفر: شارژر موبایل – شارژر فندکی خودرو – پاوربانک – باتری – چراغ‌قوه – هدلامپ – کابل شارژ بلند – پنل شارژ خورشیدی – فلش USB – دوربین – اسپیکر شارژی کوچک – رم اضافی برای دوربین

لوازم سفر با ماشین

blank

همه این نکته را می‌دانید که وقتی با خودروی شخصی به سفر می‌روید باید حداقل لوازم یدکی و ضروری تعمیر ماشین را به همراه داشته باشید. اما خیلی‌ها این نکته را فراموش می‌کنند. پس در درجه‌ی اول، از آن دسته افرادی نباشید که در کنار جاده برای قرض گرفتن یک آچار ساده در حال دست و پا زدن هستند! همچنین خرید چمدان‌ها و سبدهای بسته‌بندی وسایل را با توجه به ابعاد خودرو و فضایی که در اختیار دارید انجام بدهید. شاید فکر کنید که ایده‌ی سبد، ایده‌ای قدیمی‌ است، اما یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت وسایل موردنیاز سفر در خودروی شخصی، استفاده از سبدهای مختلف با شکل و رنگ‌های متفاوت است.

نکته‌ی بعد این است که تا جایی که می‌توانید روی باربند ماشین حسابی باز نکنید. در بسیاری از موارد، ما تنها به این خاطر که جای بیشتری داریم، وسایل سفر بیشتری را حمل می‌کنیم که می‌توان با مدیریت درست بسیاری از آن‌ها را حذف کرد. همچنین بسیاری از باربندها از نظر ایمنی برای خودرو چندان مناسب نیستند و می‌توانند در جاده‌ها خطرآفرین باشند.

لوازم ضروری سفر با خودرو: آچارهای ضروری – چراغ‌قوه – جک همراه – لاستیک زاپاس سالم – فیوزهای اضافی – تابلوی ایست شب‌نما – سبدهای مناسب برای بسته‌بندی وسایل – زیرانداز – چادر مسافرتی – لوازم مخصوص جاده‌ی برفی، مثل زنجیر چرخ و ضدیخ.

لوازم موردنیاز برای کمپینگ

blank

اگر کوله‌گرد هستید و تنها با کوله‌پشتی ۶۰ یا ۷۰ لیتری خود به سیاحت شهرها می‌روید، باید بدانید که انتخاب وسایل سفر برای شما به حساسیت بیشتری نیاز دارد. معمولا تمام حجمی که شما برای بردن وسایل در اختیار دارید بین ۵۰ تا ۷۰ لیتر است. پس قبل از هرچیز، بعد از اینکه چک لیست خود را کامل کردید، لیست‌ خود را یک بار با حوصله بررسی کنید و موارد واقعا اضافی و غیرضروری را از آن خط بزنید. چند نکته هست که می‌تواند در چیدمان وسایل کوله‌پشتی بسیار کمک‌کننده باشد. برای مثال لباس‌های گرمی که نیاز به آن‌ها در اولویت شما نیست، باید در انتهای کوله قرار بگیرند. همچنین وسایل سنگین‌تر باید در جاهایی از کوله که به وسط کوله و بدن شما نزدیک‌تر هستند، قرار بگیرد تا شما وزن کمتری را درحین راه‌ رفتن احساس کنید. با لوله کردن لباس‌ها هم می‌توان حجم آن‌ها را در کوله‌پشتی کاهش داد.

وسایل ضروری موردنیاز برای کمپینگ: چادر مسافرتی مخصوص – کیسه‌خواب – زیرانداز نرم – پیکنیک مسافرتی – پانچو – وسایل پخت و پز مخصوص کمپ – پاوربانک – هدلامپ – جعبه‌ی کوچک کمک‌های اولیه – جعبه‌ی ادویه و چای – شارژر فندکی.

لیست لوازم جانبی موردنیاز که باید در کوله شما قرار گیرند:

کوله‌پشتی: با پوششی ضد آب (مثال: Deuter ACT Lite 65)

کیسه خواب: کیسه های کرکی با میزان گرمای برابر ۱۵ تا ۲۰ فارنهایت سبک تر هستند (مثال: Mountain Hardwear Phantom 15)

پد خواب: برجسته یا فوم دار (مثال: Therm-A-Rest NeoAirProLite)

چادر: مناسب برای سه فصل، کمتر از lbs 4 برای ۲ نفر (مثال:  Mountain Hardwear Super Mega UL)

بوت یا کفش مخصوص کوهنوردی: باید سبک، محکم و راحت باشد و مناسب راهپیمایی باشد. نخست به اندازه، سپس به ویژگی‌ها توجه شود(مثال: Vasque Breeze)

جوراب: ۳-۲ جفت از نوع جوراب‌های کوهپیمایی پشمی یا تهیه شده از الیاف مصنوعی.

لباس زیر: ۳-۲ دست. لباس تهیه شده از الیاف مصنوعی برای کوهنوردی و یک جفت لباس کتان برای کمپ مناسب تر است.

شلوارهای قابل تبدیل: ۱ جفت شلوار قابل تبدیل با کارایی شلوارک و شلوار به‌منظور وزن بار کمتر (مثال: Columbia Silver Ridge Convertible Pants)

بلوز: ۱ یا ۲ بلوز از جنس الیاف مصنوعی یا یقه اسکی (آستین کوتاه یا بلند) ( مثال:Columbia Silver Ridge Collection, Columbia Mountain Tech Short Sleeve)

لایه‌ی عایق: تهیه شده از جنس پشم سبک گوسفند یا الیاف مصنوعی کشی

ژاکت عایق: تهیه شده از الیاف مصنوعی یا کرکی و پف دار (مثال: Ortovox Piz Boe Light Tech)

محافظ یا شلوار ضد آب: زیر و روی ضد آب سبک وزن (مثال: Marmot Precip Jacketand Pants). ژاکت های اسکی مناسب نیستند.

کلاه آفتابی: کلاه های لبه دار؛ کلاه های لبه دار بیس بال و یا کلاه های دیگر در صورت نیاز

کلاه گرم: برای صبح ها و شب های سرد

عینک آفتابی: یک مورد کاملا ضروری در کوهستان! عینک های پولاریزه شده برای دید در میان برف و صخره ها مناسب هستند (مثال: Smith Lowdowns)

لوازم بهداشتی شخصی: خمیردندان، مسواک، کرم ضدآفتاب، خلال دندان، ناخن گیر، کرم دافع حشرات.

داروهای شخصی: این مورد را فراموش نکنید.

چراغ جلوی روی سر(هدلامپ) : برای انجام بهتر کارها در کمپ و مطالعه ی آسان تر.

قمقمه/ بطری آب با گنجایش ۲ تا ۳ لیتر: بطری های آب پلاستیکی یا Camelbak سبک ترند.

سوت: بلندتر از صدای انسان است و به آن نیاز خواهیم داشت.

عصای کوهنوردی: برای کاهش خستگی و افزایش ثبات به آن نیاز خواهید داشت؛ برای نصب چادر نیز لازم است.

“توجه داشته باشید انتخاب تمام این وسایل و برند آن ها به عهده شماست و نام هایی که ذکر شد تنها برای راهنمایی بوده و صرفا به این معنا نیست که برای خرید این لوازم از هزینه های هنگفتی استفاده نمایید”

*تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

*شما چه نوع سفری را میپسندید؟

 

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *