تاریخ امروز1403-06-05
جاذبه های گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری گیلان در هر شهرستان(ویژه 1400)

سلام خدمت همه همراهان همیشگی و خوب راهدون,در این مقاله میخواهیم به جاذبه های گردشگری گیلان در هر شهرستان بپردازیم. این روزها کمتر کسی رو می شه پیدا کرد که هرازگاهی از زندگی روزمره فرار نکنه و به دل طبیعت نزنه. فشار زندگی و دغدغه‌هایی که روزبه‌روز با ورژن های جدیدش مواجه هستیم ما رو به این وامی داره که تا یک روزنه فرار دیدیم، به‌ سرعت جستی بزنیم و باروبندیل جمع کنیم، ساعت‌ها و کیلومترها از این زندگی ماشینی و هیاهو دور شیم! به‌قدری دور شیم که غم‌ها و غصه‌ها و گرفتاری‌ها بشن اندازه­ی یک نقطه. بشن به کوچکی سوراخ ته سوزنی که حتی نخ هم به هزار شکل و ترفند ازش رد نشه.

در این بین، جاذبه های گردشگری گیلان یکی از همون پناه گاه­ های در دسترس و جذابیه که عموماً به سمت اون پای فرارمون رو گرم می­کنیم. استانی با مردم مهمان‌نواز و البته پتانسیل بالا، یعنی مجاورت کوه و جنگل و دریا، که نباید از هیچ کدومشون هم غافل شیم!

با من همراه باش تا بریم سراغ استان گیلان و جاذبه های گردشگری گیلان 🙂

گیلان کجاست؟

کلبه روستایی

با اینکه مردم ایران در اصطلاح عامیانه به مجموع استان‌های گیلان، مازندران و گلستان لفظ «شمال» رو اطلاق می­کنن، منتهی هر کدوم از این استان‌ها ویژگی‌ها و جذابیت‌های منحصربه‌فرد خودشون رو دارند. اما شاید برای بعضی‌ها هنوز این تفاوت مشخص نشده. گیلان در حاشیه دریای کاسپین(خزر) و در غربِ همون “شمال” معروف واقع‌شده که از شمال به جمهوری آذربایجان، غرب به استان اردبیل، از جنوب به استان‌های قزوین و زنجان و از شرق هم به استان مازندران محدود می­شه! مرکز این استان جذاب و پرطرفدار و البته گردشگر پذیر شهر زیبای باران‌های نقره‌ای “رشت” هست.

نام گیلان

نام گیلان

با نگاهی گذرا به فرهنگ لغت دهخدا به این معنی برمی­خوریم: گیلان ترکیبی از دو واژه گیل+پسوند«ان» هست. و این هم در معنی محل زندگی قوم گیل اومده. البته سابقاً به این منطقه گیلان و طوالش گفته می­شد که بعد از اصلاح تقسیمات که سال 1316 رخ داد به این خطه استان یکم اطلاق شد که بازهم این اسم پایدار نموند و  دستخوش تغییر شد و به “گیلان” تغییر کرد.

شهرستان­ های استان گیلان

مرداب انزلی

استان گیلان 16 شهرستان داره که هر کدوم از اون ها ویژگی و جذابیت‌های مخصوص خودش رو داراست.

در این مقاله به‌تدریج و با هر به‌روزرسانی اماکن هر شهرستان و جاذبه های گردشگری گیلان رو معرفی می­کنیم.

1-رشت

شهرداری رشت

همونطور که گفته شد، رشت با نام­های قدیمی دارالمرز همچنین وارنا، مرکز استان گیلان هست. از جاذبه های گردشگری گیلان در شهر رشت می­تونیم به آرامگاه میرزا کوچک خان، موزه میراث روستایی گیلان در جنگل پر از شگفتیِ سراوان، پارک شهر یا همان باغ محتشم که عمارت معروف کلاه‌فرنگی هم در اون واقع هست و بازار روز رشت در شهرداری اشاره کنیم.

2-تالش

ییلاق سوباتان

شهرستان تالش با مرکزیت شهر هشتپر در غرب استان گیلان واقع شده. اقوام ساکن در این شهرستان تالش‌های بومی و آذری‌زبان های مهاجر هستن. از جاذبه های گردشگری گیلان در شهرستان تالش می تونیم به جنگل سیاهداران، ساحل قروق، ییلاق زیبای سوباتانِ لیسار که در سال­های اخیر محبوبیت خاصی پیداکرده، قلعه تاریخی صلصال، ساحل گیسوم اشاره کرد.

3-لاهیجان

طبیعت لاهیجان

شهرستان لاهیجان که یکی از محبوب‌ترین شهرستان‌های استان گیلان هم هست در شرق این استان واقع شده، شهرستان زیبای لاهیجان یکی از زیباترین نقاط گیلان و ایران هست. لاهیجان عروس گیلان و سرزمین چای و شالی‌های معطر و مرغوب می­تونه جان تازه‌ای رو در وجود هر گردشگری بدمه. از جاذبه های گردشگری گیلان در لاهیجان می­تونیم تالاب سوستان، موزه تاریخ چای، استخر لاهیجان و شیطان کوه رو نام ببریم

4-فومن

قلعه رودخان

شهرستان فومن با نام قدیمی دارالماره یکی از کهن‌ترین و باصلابت‌ترین مناطق استان گیلان هست که از قدیم‌الایام مقر مهم فرماندهی و حکومت، همچنین پرآوازه و تاریخی بوده. دو نگین معروف گردشگری ایران یعنی ماسوله و قلعه رودخان در شهرستان فومن واقع‌شدن! از سوغاتی معروف فومن هم که هیچ‌وقت نمیشه غافل شد و اون هم کلوچه فومنی هست.جاذبه های گردشگری گیلان در فومن علاوه بر دو مورد بالا، غار فوشه، سبزقبا و جنگل حفاظت‌شده گشت رودخان هست. این شهرستان زیبا به فاصله قریب به 28 کیلومتر از رشت پایتخت محلی گیلان و در فاصله 356 کیلومتری از پایتخت کشور یعنی تهران واقع شده . برای سفر کردن و رسیدن به جاذبه های گردشگری فومن اگر از استان تهران یا اطراف آن قصد دارید به این منطقه برسید، نیازی به گدر کردن از رشت ندارید، و در واقع بایستی پس از مسیر امام‌زاده هاشم، در چند کیلومتری باقی مانده به شهر رشت، از روگذر به سمت شهر سراوان برونید و بدون ورود به شهرستانی دیگر به فومن برسید. فومن از جاننب شمال با شهرستان صومعه‌سرا و ماسال در جنوب با رودبار در شرق با شفت و رشت و در غرب با خلخال همسایه هست.

تاریخچه فومن:باستان شناس ها و دیرینه شناس ها این خطه کهن و جذاب رو بخشی از باستانی ترین مناطق شمال کشور با پیشینه ای مابین 2500 تا 3000 سال تخمین زدن. این شهر از دیرباز یکی از مرکزهای مهم اقتصادی و سیاسی بیه پس گیلان (غرب گیلان) بوده. درمورد پدیداری تمدن در این دیار هنوز شواهد و مدارک کاملی در دسترس دانشمندان نیست؛ اما دیرینه شناس ها این نکته را یادآوری می‌کنن که از قریب به 2500 سال پیش دو گروه کادوس (پیشینیان تالش) و کاسپی (پیشینیان گیلک) در این شهر سکونت داشتن که البته امروزه روز هم این شهرستان به همین شکل هست، یعنی تقریباً نیمی از شهر و روستاها تالش نشین و نیمی دیگر گیلک نشین هستن. درباره فومن سابق هم می‌تونیم بگیم که جایی در بین دو رودخانه‌ای بوده که از اطراف شهر عبور می کردن. اسم این دو رودخانه در زبان بومی گیلکی به شوپول و گازروبار مشهور بوده. از محله‌های قدیمی دیار فومن باید به بالا محله، پائین‌محله (که دیگه به‌طور کل از بین رفته و بخشی از میدان اصلی شهر و خیابان امام خمینی شده) شهربیجار، سیاچاه، شوپول کنار و گوربه کوچه را نام برد.

5-رودسر

ییلاق رودسر

شرقی‌ترین شهرستان استان گیلان در جوار مازندران ، شهرستان رودسر با نام قدیمی هوسم هست. مردم ساکن این منطقه با زبان گیلکی بیه پیشی(شرقی) و همچنین گالشی صحبت می کنن. از جاذبه های گردشگری گیلان در رودسر باید به گنبد پیر محله، قلعه گردن رودسر، پل خشتی تیم جان و کاخ رضاخان اشاره کنیم

6-لنگرود

پل لنگرود

شهرستان لنگرود که به تعبیری زیبا رود آرام معنی شده و به شهر باوقار گیلان هم معروف هست در شرق گیلان و مابین لاهیجان و رودسر قرار گرفته. این شهر از زمان نادرشاه فشار مرکز توجه حکمران‌ها بوده. جاذبه های گردشگری گیلان در لنگرود  تالاب کیاکلایه، چاف، لیلاکوه، و بام کومله اشاره کرد

7-بندر انزلی

ساحل بندرانزلی

شهرستان بندر انزلی با نام قدیمی بندر پهلوی که دارای 40 کیلومتر خط ساحلی هم هست در شمال غرب گیلان واقع شده، شاید بشه گفت که نیمی از گردشگرانی که به استان گیلان سفر می­کنن یکی از مقاصد مهم و صدالبته پر از خاطراتشون رو در بندرانزلی در نظر می­گیرن. از جاذبه های گردشگری گیلان در بند انزلی می­تونیم به تالاب انزلی، برج ساعت انزلی، حافظیه انزلی و موج‌شکن انزلی رو از دست ندید.

8-صومعه‌سرا

صومعه سرا

شهرستان صومعه‌سرا که به شهر ابریشم ایران هم معروف هست در غرب گیلان و هم‌جوار فومنات هست. از جاذبه های تاریخی گیلان در صومعه‌سرا می تونیم به دهستان تاریخی هفت دغنان، مناره کسگر، جنگل تنیان و کلبه وحشت انزلی اشاره کرد.

9-آستانه‌اشرفیه

آستانه

با سفر به شهرستان آستانه‌اشرفیه که در شرق گیلان هم هست به دل شگفتی و اسرار طبیعت سفر می­کنیم. مهم‌ترین مکان دیدنی در این شهرستان زیارتگاه آقا سید جلال اشرف، فرزند امام سجاد(ع) هست، از جاذبه های گردشگری گیلان در آستانه‌اشرفیه می­تونیم به پارک جنگلی کیاشهر، جنگل اسرارآمیز صفرا بسته و پل خشتی نیاکو اشاره کنیم

10-رودبار

ارتفاعات رودبار

شهرستان رودبار جنوبی‌ترین و همچنین وسیع‌ترین شهرستان گیلان هست. این شهرستان جذاب اقلیمی نسبتاً متفاوت با مابقی شهرستان‌های استان گیلان داره و همین ویژگی اون رو از سایر نقاط استان متمایز کرده. زیتون معروف‌ترین محصول این حوالی هست که قدمتی 2000 ساله در ریشه و خاک این دیار داره. از جاذبه های گردشگری گیلان در رودبار میتونیم به قله درفک، سلانسر،دریاچه ویستان بره سر و جنگل سیاهرود اشاره کنیم

11- آستارا

آبشار لاتون

این شهرستانِ مرزی در شمال غرب استان جای داره و اهالی اون به زبان‌های آذری و تالشی تکلم می کنن. این شهرستان یکی از مهم‌ترین مراکز توریستی استان به‌حساب میاد، از جاذبه های گردشگری گیلان در آستارا می­شه به آبشار لاتون، گردنه حیران، حیات وحش لوندویل و جنگل فندقلو اشاره کرد.

12-رضوانشهر

اسپیه مگزت رضوانشهر

این شهرستان بین سواحل دریای خزر و کوه‌های طوالش جای گرفته. این شهرستان گه در قدیم یکی از توابع شهرستان تالش بود امروزه مورد توجه گردشگرهای ایرانی و خارجی شده و جان تازه‌ای به صنعت توریسم استان بخشیده، از جاذبه های گردشگری گیلان در رضوانشهر باید به آبشار ویسادار، پل آجری و مسجد ایسپیه مگزت اشاره کنیم

13-شفت

سد خاکی سقالکسار

این شهرستان به ارتفاعات خوش آب‌وهوا و همچنین جذاب معروف هست. اگر می­خواهید دل به اعماق جنگل بزنید، شفت میتونه بهترین انتخابتون باشه. در بین شهرستان‌های استان، شفت بکرترین و دست‌نخورده‌ترین منطقه هست. از جاذبه های گردشگری گیلان در شفت هم بایستی به بقعه امام زاده ابراهیم، سد سقالکسار و آبگیر خلیفان

14- ماسال

اقیانوس ابر ماسال

صحبت از ماسال که به میان میاد یعنی دست گذاشتیم روی نگین گردشگری گیلان. در سالیان اخیر ماسال به‌صورت انفجاری مقصدِ جدیدی برای توریست‌های ایران و حتی جهان شد. اون هم به‌واسطه ییلاقات فوق‌العاده و بی‌مثالش بوده. از جاذبه های گردشگری گیلان در ماسال میتونیم از ییلاق اولسبلنگاه، غار آویشو، مشهد میرزا و جنگل ریزمندان یاد کنیم.

15-سیاهکل

خانه قدیمی سیاهکل

شهرستان سیاهکل که به سرزمین مهربانی و مهمان‌نوازی معروف هست از سه بخش آبرفتی، جنگلی و کوهستانی که اکثر ماه‌های سال پوشیده از برف هست تشکیل‌شده. از جاذبه های گردشگری گیلان در سیاهکل میتونیم به دیلمان، آبشار لونک، کاروانسرای تی تی، جاده جنگلی سیاهکل و خانه عضدی اشاره کنیم.

16-املش

خصیل دشت املش

درنهایت می‌رسیم به آخرین شهرستان یعنی املش که یکی از مقاصد گردشگری متفاوت در استان هست این شهرستان با داشتن رودها، کوه‌ها، باغات چای و مزارع برنج، چشم‌اندازهای خوش‌نقشی رو به نمایش گذاشته از جاذبه های گردشگری گیلان در املش باید به بلوردکان، ییلاق خصیل دشت و غار تلابن گورج اشاره کنیم

کلام آخر

درنهایت باید گفت که جاذبه‌های گردشگری گیلان به‌قدری زیاد هستن که بایستی در یک مقاله بلندبالای چند ده‌صفحه‌ای به شرح و تفضیل اون ها بپردازیم و باور کنید که گشتن و دیدن همگی اون ها هم شاید چند ماه زمان ببره. البته این مقاله بروز رسانی خواهد شد و هر بار به تفضیل اماکن و نقاط زیبای گردشگری هر شهرستان رو باهم میخونیم و امیدوارم که در سفر هاتون به این مناطق هم سر بزنید و بهتون خوش بگذره!

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *