تاریخ امروز1403-07-23
blank

چشم اندازهای دیدنی از روستای زیبای گلدیان تا قله آسمانسرا

دراین مقاله میخواهم شما را به سفری به بهشت چهارفصل شهررودبار یعنی روستای گلدیان دعوت کرده و با قله آسمانسرا آشنا کنم؛ از گلدیان به عنوان نگین رودبار نیز یاد میشود ومنطقه خوش آب و هوا و بکری است که در هرفصلی زیبایی های خودش را دارد.

مسیر دسترسی به گلدیان:

blank

از رودبار تا محل توربین های بادی حدود سه کیلومتر راه است (کوهستانی اما آسفالت). ۲۰۰ متر بالاتر به دوراهی می رسیم که مسیر سمت چپ را ادامه داده و بعد از پشت سرگذاشتن آموزش و پرورش شهرستان رودبار به سمت راست مسیر را ادامه می دهیم وبعد از پشت سر گذاشتن چندین پیچ و خم و تابلوی گلدیان و آغوزبن،جایی که خانه های مسکونی نیز به پایان می رسد،به جاده ای می رسیم که در دل درخت های کاج،ما را به سمت توربین های بادی هدایت می کند. مسیر دارای شیب است.

از ورودی مسیر تا آبگیر روستای گلدیان یک ساعت و نیم و از آبگیر تا یال اصلی البرز ۴۵ دقیقه طول می کشد.

پوشش گیاهی در گلدیان:

blank

منطقه در بستری پوشیده از برگهای خشک که از ویژگی های مشترک مناطق جنگلی در گیلانزمین می باشد واقع شده است. درختانی چون راش، توسکا، شیرخشت، آلوچه وحشی و ازگیل در طول مسیر دیده می شود.

حیوانات منطقه شامل گراز، خرس، خرگوش(در زمستان تعداد آن بیشتر می شود)، موش کور، شاهین است که به ندرت دیده می شوند.

در گلدیان چه می بینیم؟

blank

همانطور که کم کم از روستا فاصله و به سمت ارتفاعات می رویم بعد گذشت حدود یک ساعت به برکه ای زیبا در دل کوه می رسیم که زیبایی دشت سرسبز این منطقه را چندبرابر کرده است، اگر در فصل بهار برای کوهپیمایی به این منطقه بیایید گل های ریزرنگی کل دشت را پوشانده و این مسیر یکی از بهترین مکان ها برای عکاسی است، همانطور به سمت قله می رویم چندین برکه کوچک دیگر هم درمسیر جنگلی قرار دارد که باعث جبران خستگی های مسیر طولانی این قله می شود.

قله آسمان سرا متصل و مشرف به قله سردگاه، خیابلار و در ضلع شمالی قله درفک و ضلع جنوبی قله گاوکول و دورتر قاجار و در ضلع غربی مشرف به قله تَجَر و پُشته کوه است که چشم انداز بی نظیری را خلق می کند. احساس سبکی، ابرهای پنبه مانند، خنکی هوا و منظره دیدنی تجربه وصف ناپذیری را در شما رقم خواهد زد.

blank

با قرار گرفتن در کنار آبگیر اگر به سمت قله آسمانسرا بایستیم،قله درفک سمت چپ وتوربین های بادی و شهر منجیل سمت راست وپشت سر ما قله تجر، به چشم خواهد خورد و شهر رودبار را به طور کامل زیرپای خود خواهید دید.

قله آسمان سرا:

blank

ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا و مسافت طی شده تا قله حدود ۱۵ کیلومتر و شدت وزش باد بین ۲۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت به خصوص در یال البرز این شدت رو به افزایش است و مدت زمان صعود به این قله حدود6ساعت است.

درمجموع مسیراین قله سرشار از زیباییست و نزدیکی های قله آسمان سرا گودال وسیعی دیده می شود که به نقل از مردم بومی در قدیم برف ها را ذخیره می کردند و سپس به رشت و حومه برده می شد تا در تابستان برای دامداری و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. این گودال با نام برف چال معروف است.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

  1. blankنادر عاشوردخت پاسخ

    باسلام. ممنون از شما به خاطر اطلاعات مفید وبلاگتان. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *