تاریخ امروز1403-07-22
blank

روستای سیاهورود گیلان را بیشتر بشناسید

روستای سیاهورود (سیاهرود یا سیاه ورود) از آبادی‌های بخش سردار جنگل، دهستان آلیان شهرستان فومن در استان گیلان است. این روستا مرکز دهستان آلیان محسوب می‌شود.

تنیان نیز بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ در ٢٠ کیلومتری شهرستان صومعه‌سرا قرار دارد، این روستا در منطقه جنگلی و کوهستانی واقع شده و عبور رودخانه‌های زیبا از آن سرسبزی خاصی به تنیان بخشیده است. تنیان منطقه‌ای توریستی بوده و دارای چشم‌اندازی زیبا از کوه در سمت چپ جاده است.

اهالی تنیان به زبان تالشی صحبت می‌کنند. این منطقه دارای ۴۰۰ هکتار اراضی شالیزاری است، قالب مردم این منطقه کشاورز و به دامداری مشغولند. وجود جاذبه‌های طبیعی و زیبا نظیر رودخانه، چشمه و غار این منطقه را به یک منطقه ویژه گردشگری تبدیل کرده است. آب و هوای معتدل و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این منطقه توانسته گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جذب کند. جنگل‌های سرسبز تنیان یکی دیگر از شاخص‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه است.

در روستای تنیان استخری بسیار زیبا دیده می‌شود که با پوشش جنگلی بسیار زیبا آراسته شده است. کمی بالاتر «غار خونابکش» دیده می‌شود، بالاتر به دشت پلنگان می‌رسیم که پوشیده از درختان صنوبر و توسکا است. سپس به روستای سیاه‌کوه می‌رسیم که در آن پارک جنگلی دیده می‌شود و این جنگل پوشیده از درختان افرا است.

سیاهورود آلیان چه نوع روستایی است

blank

در میان دو هزار و ۶۰۰ روستای استان گیلان، در سمت شمال غربی شهرستان فومن در غرب این استان، منطقه‌ای در دل کوه‌های زیبا به نام آلیان واقع شده است.

سمتی مزارع برنج و سمتی دیگر کو‌ه‌های سرسبز، این منظره‌ای است که نقاش طبیعت آن را ترسیم کرده است، بهشت گمشده‌ای بر فراز کو‌ه‌ها.

شغل ساکنین دهستان آلیان کشاورزی و دامداری است.

محصولاتی نظیر برنج، چای و سبزیجات و پرورش حیواناتی مانند گوسفند و زنبور عسل از جمله فرآورده‌های کشاورزی و دامی این منطقه است. همچنین خوج (نوعی گلابی وحشی)، کنوس(ازگیل)، گردو، آلوچه، اربا و انار نیز از محصولات باغی آلیان است.

صنایع دستی یکی دیگر از را‌ه‌های کسب درآمد ساکنین این منطقه است و ساکنین آلیان در فصل‌های گرم سال به ییلاق کوچ می‌کنند و تا پایان فصل گرما در آنجا می‌مانند و پس از اتمام فصل، مجدد به کوهپایه‌ها باز می‌گردند.

آلیان در زمان مبارزات آزادی‌خواهانه میرزاکوچک خان جنگلی، از جمله پایگاه‌های مهم مبارزان بوده است و قدمت این روستا به پیش از دوره صفوی می‌رسد.

این دهستان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است به گونه‌ای که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای مشاهده این جاذبه‌ها به این دهستان سفر می‌کنند و در حقیقت وجود مناطق بکر و دست‌نخورده یکی از دلایل اصلی جذب گردشگران به این منطقه است.

شیخ زاهد گیلانی نیز در سال ۷۰۰ ق. بر بالین شیخ صفی در روستای سیاه ورود از دنیا رفت. در حالی که بین پیروان شیخ زاهد برای دفن وی در شیروان، موغان و چوماق آباد اختلاف بود او را با نظر شیخ صفی در سیاه ورود به خاک سپردند.

وجه تسمیه سیاهورود

وجه تسمیه سیاهورود

سیاهورود،از توابع طارم علیا بخش هشت استان زنجان، روستایی بسیار زیبا، چشم اندازش چون ماسوله است به لحاظ شکل آبادی و ساختمانی، ولی به لحاظ قرار داشتن در موقعیت مکانی تفاوت کلی دارد . چراکه ین روستا بین دوقله مرتفع قرار داشته و رودخانه ای هم در ضلع جنوبی آن در جریان است. اسم این روستا از این رود گرفته شده که سیاهرود وبه گویش محلی سیاهورودگویند ( به درون رودخانه وقتی نگاه میکنید آب به رنگ سیاه کمرنگ دیده میشود)گویش این روستا تاتی است .

دریاچه سیاهورود

دریاچه سیاهورود

دراین روستای زیبا چشم اندازی دل انگیز از مزارع، جنگل و کوهستان مشاهده می کنید، در میان این روستا دو دریاچه با فاصله کمی از هم قرار گرفته اند که در فصول سرد سال آب آن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند، اطراف دریاچه مکان مناسبی برای باذدید گردشگران است همچنین امکان قایق سواری در این دریاچه نیز وجود دارد.

استخرهای طبیعی، رودخانه‌ها، آبشارها، مقبره «شیخ زاهد» و امامزاده «دو عالم‌کوه» توسه‌کله آلیان مواردی از جاذبه‌های این مکان زیبا هستند.

دریاچه تنیان که در جنگل آلیان فومن قرار دارد، به درياچه دوقلوی پلنگ دره معروف است. به گفته ساکنین منطقه، این دریاچه‌ها برای آبياری شاليزارها استفاده می‌شود.

مسیر دسترسی به منطقه تنیان:

فومن، ٢٠ کیلومتری صومعه سرا، روستای آلیان، بخش میرزاکوچک خان، گوراب زرمیخ، منطقه تنیان
تنیان در فاصله ۴۵ کیلومتری از رشت (مرکز استان) قرار دارد.

اقامت

اقامتگاه بوم گردی نزدیک به این منطقه اقامتگاه جیرده آلیان است که می توانید از سایت راهدون رزرو کنید.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *