تاریخ امروز1403-06-05
blank

ازعجایب دیدنی ترکمن صحرا تا آرامگاه خالد نبی

ترکمن صحرا محدوده‌ای عجیب است که جنگل و دریا، کوه و بیابان را یکجا دارد. بیهوده نیست که ایران کوچک نامیده می‌شود. هزار دره و قبرستان خالد نبی یکی از دیدنی‌های مهم این محدوده از ایران است که در کنار مردمان ترکمن صحرا، اسب و موسیقی دلربای عشایری گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. با مجله گردشگری راهدون همراه باشید تا با هم به ترکمن صحرا و هزار دره اعجاب انگیزش سفر کنیم.

هزار دره کجاست؟

هزاردره کجاست

هزار دره در ترکمن صحرا در استان گلستان قرار دارد. ترکمن صحرا منطقه‌ای در استان گلستان است که شهرهایی مثل گنبد کاووس، بندر ترکمن و روستاهایی در شمال کلاله را در برمی‌گیرد. این منطقه یکی از منحصربه‌فردترین نواحی اقلیمی ایران است.

هزار دره در مسیر قبرستان خالد نبی قرار دارد که سنگ قبرهای عجیبش یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. تپه ماهورهای هزار دره رویایی است و به ویژه در بهار و تابستان اغواگری می‌کند.

آرامگاه خالد نبی

آرامگاه خالد نبی

دوماه اول بهار که خبری از گرمای هوا نیست و دشت‌ها حسابی سرسبز شده‌اند، بهترین وقت رفتن به خالد نبی است. زیارتگاهی که در بالای کوه قرار گرفته و از آن بالا که به اطراف نگاه کنید، انگار آسمان ادامه زمین است و تپه‌های ماهوری اطرافش که به هزار تپه هم معروف است، آن را به جایی تبدیل کرده که فرسنگ‌ها با این کره خاکی فاصله دارد.

خالد نبی، برعکس دیگر زیارتگاه‌ها بنایی ساده و بی قلع و غش دارد و زینتش پارچه‌های رنگی است که مردمی که برای زیارتش می‌آیند برای حاجت گرفتن به درختان اطرافش می‌بندند. به علاوه تپه‌های ماهوری، دشت های پرگل و گندمزارهایی که اطراف زیارتگاه را به جایی حیرت انگیز تبدیل کرده است.

blank

آرامگاه خالد نبی، از دور مثل نقطه‌ای کوچک در بین آنهمه سبزی به نظر می‌رسد و نزدیک که بروید با مقبره‌ای با گنبدی ساده مواجه می‌شوید که در اتاق‌هایش قبور متبرکه قرار گرفته. زیارتگاه اصلی مربوط به خالد بن سنان، معروف به خالد نبی است و در اطرافش دو بقعه دیگر نیز وجود دارد. بنا به روایات یکی بقعه چوپان آتا از یاران خالد و دیگری بقعه عالم بابا پدر پدر همسر او. حالا هم حیاط زیارتگاه ها اتاق‌هایی مخصوص گردشگران دارد که می‌توان با پول اندکی که صرف نزورات و آرامگاه می‌شود شب را به سر کرد.

حتما دلتان می‌خواهد درباره خالد نبی هم بدانید. خالد بن سنان یا در زبان محاوره‌ای ترکمن‌ها، حالت نبی، یکی از چهار پیامبری بوده که در فاصله پیامبری حضرت عیسی و حضرت محمد، مردم زمان خود را به مسیحیت دعوت می‌کرده. خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیح، به همه جا برای تبلیغ دین سفر می‌کرده است و زمانی که به ایران می‌آید، خسرو انوشیروان بر مسند قدرت و دین زرشتی، دین رسمی ایران بوده است.

روایت‌های مختلفی هم حول و حوش معجزه خالد نبی و سفرش وجود دارد مثل این روایت که می‌گویند وقتی کفار به خالد نبی(ع) و خانواده اش می‌رسند، او دعا می کند که زمین کشاورزی اش که در آن هندوانه و خربزه می کاشته تبدیل به سنگ شود تا کافران بهره ای از آن نبرند. قوم خالد تبدیل به سنگ می‌شوند، همان سنگهایی که اکنون در قبرستان نزدیک مقبره قرار گرفته و محلی است برای بازدید گردشگران.

گورستان خالد نبی

گورستان خالد نبی

این مجموعه با قدمتی بیش از هزار سال به دوران پارینه‌سنگی باز می‌گردد؛ گورستانی که نزدیک زیارتگاه خالد نبی قرار دارد به اعتقاد خیلی‌ها، اسرار آمیزترین گورستان ایران است و با سنگ قبرهای عجیبش شناخته می‌شود. در این جا سه نوع سنگ قبر وجود دارد، نوع اول که سنگ مزارهای استوانه ایی بلندی(شکل آلت تناسلی) است که وزنی زیادی دارد، نوع دوم سنگ مزارهای صلیبی شکل یا به صورت دو نیم کره یا پستان و نوع سوم سنگ مزارهایی است که به شکل شاخ قوچ ساخته شده و تعدادشان از دو نوع دیگر کمتر است. قدیم‌ها تعداد این سنگ قبرها به ۶۰۰ تا می‌رسید ولی با وجد اینکه این گورستان به ثبت ملی رسیده است، به دلیل دستبردها و شکسته شدن و آسیب‌هایی که گردشگران به آن رساندند، از تعدادشان کم و کمتر شده.

مسیر دسترسی به خالدنبی

مسیر دسترسی به خالد نبی

پس از طی مسیری حدودا ۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله که با خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله دارد باید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید (فاصله این روستا تا قبرستان ۶ کیلومتر است). از روستای گچی سو، دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود.

سال های گذشته برای رفتن به خالد نبی بعد از روستای گچی سو باید مسیر ناهمواری را طی می کردید اما چند سالی است که این مسیر آسفالت شده است و راه را برای مشتاقان خالد نبی هموار کرده است. جایی که مثلش را در هیچ کجا نمی‌توان پیدا کرد.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *