تاریخ امروز1403-06-22
blank

12جاذبه دیدنی لاهیجان که نباید از دست دهید

لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی ایران با جاذبه‌های گردشگری فراوان در استان گیلان، که در شمال دیلمان قرار گرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در یک ناحیه کوهپایه‌ای قرار گرفته است.

لاهیجان یک شهرتوریستی و قدیمی با قدمت 800ساله است که با جاذبه های زیبای خود از باغ های بهارنارنج گرفته تا کوه های سربه فلک  کشیده هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.

جاذبه های دیدنی لاهیجان

1-آبشار شیطان کوه

blank

آبشار زیبا و دیدنی شیطان کوه از بدنه کوه به طرف پای کوه سرازیر می‌شود. این آبشار به‌وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه و حوضچه‌هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است. در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از ۷۵۰ پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می‌گذرد به قله کوه و بام سبز می‌رسند.

2-تالاب سوستان
blank

حق عکس متعلق است به آقای علیرضا خوش خلق

این تالاب در زمستان و پاییز پرآب بوده و آب آن نیز شیرین است، درون و پیرامون تالاب با نیزار، گیاهان مردابی و درختان سربه فلک کشیده احاطه شده که زیبایی فوق‌العاده‌ای به وجود آورده است. تالاب سوستان به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، می‌تواند زیستگاه پرندگان و آبزیان گوناگونی باشد. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دل‌نشین، مناظر بکر و وحشی، فضاهای گردشگری جالبی را پدید آورده است که باعث شده است این تالاب مورد توجه مسافرین و گردشگران واقع شود.

3-بام سبز لاهیجان و تلکابین

blank

بام سبز یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی لاهیجان در استان گیلان است. فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است. وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال باعث شده تا مسئولان شهری هم امکانات ویژه‌ای را برای راحتی و رفاه مسافران و گردشگران این منطقه در نظر بگیرند. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این، یکی از شورانگیزترین مسیرهای منتهی به بام سبز است. در کنار بام هم طرح تله‌کابین بام سبز لاهیجان به عنوان نخستین تله‌کابین گیلان در سال ۱۳۸۴ احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.بام لاهیجان به وسیله تله‌ کابین احرار از بام سبز تا قله تاج‌خروس وصل شده است.

4-استخرلاهیجان

blank

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله‌ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه که در قدیم آن را شاه‌نشین کوه می‌نامیدند، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است و توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد. در وسط استخر جزیره زیبایی وجود دارد (در گذشته به آن «میان پشته» گفته می‌شد) که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد و دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان است.

5-تالاب بین المللی امیرکلایه

blank

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌ های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد. پسته دریایی که در زبان محلی به آن ثعله به اقلی می‌گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است.

این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه‌های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت‌های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است، این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است. دسترسی به این تالاب در حال حاضر از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان‌پذیر است.

6-شیخانبر (مرقد شیخ زاهد گیلانی)

blank

شیخانبر از نقاط دیدنی لاهیجان است که بر کمرکش کوه سرسبز  امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. آثار و خرابه‌های بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب مبین این مسئله است. همچنین وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در شاه خانی ور در منطقه‌ی عمر سنگ  بیانگر آن است که این منطقه میدان مشق سپاهیان آن دوران بوده است.

7-موزه چای (آرامگاه کاشف السلطنه)

blank

موزه چای لاهیجان (Tea Museum)، که در مواردی با عنوان مقبره کاشف السلطنه (اولین فردی که گیاه چای را به ایران آورده و کشت کرد) شناخته می‌شود. این موزه که بنای زیبایی نیز دارد در انتهای خیابان حکمت شرقی لاهیجان و بر روی تپه ای زیبا ساخته شده است.

فضای داخلی موزه از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه پایین تندیس و دست نوشته ها و برخی وسایل شخصی کاشف السلطنه، به همراه ادوات کشت و فرآوری گیاه چای قرار دارد. در طبقه دوم که بصورت بالکن بر روی طبقه اول ساخته شد، بیشتر پوشش و آداب و سنن مردم گیلان و لاهیجان به نمایش گذاشته است. مقبره کاشف السلطنه نیز در بخش انتهایی طبقه دوم قرار دارد.

8-روستای چی چی نی کوتی
blank

حق عکس متعلق است به آقای علیرضا خوش خلق

اگر به دنبال مناظر بکر و دست نخورده طبیعت میگردید پیشنهاد ما به شما سفر به روستای چی چی کو تی است روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی مناظر بی نظیر و چشم نوازش را از گردشگران دریغ نمیدارد . معنی نام این روستای دیدنی و زیبا که چشم اندازهای بی نظیری دارد، لانه گنجشک است.
با گشت و گذار و گردش در جنگل های سر سبز و دست نخورده و کوهپایه ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی به آن وارد نیامده است . به همین علت گونه های متوع جانوری در آن میتوانید ببینید پس مراقب باشید !
علی رغم شکار های غیر مجاز و بی رویه شکارچیان غیر قانونی در طیعت شمال ، خوشبختانه روستای چی چی نی کوتی از جاهای دیدنی لاهیجان از گزند شکارچیان در امان مانده است و هنوز گونه های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ ها زندگی می‌کنند که ممکن است طی عبورتان از جنگل های این ناحیه به آنها بر بخورید !
علاوه برغنی بودن تنوع گونه های جانوری در این جنگلهای کوهپایه ای سر سبز و زیبا ، گونه های گیاهی متنوع و خاصی را میتوان در طبیعت زیبای روستای چی چی نی کوتی از جاهای دیدنی لاهیجان مشاهده کرد.

9- باغ بهارنارنج

blank

باغ نارنج لاهیجان که در سال 1395 توسط شهرداری این شهر احداث شده، با گذشت زمان نه‌چندان زیادی از افتتاح آن به یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهر لاهیجان تبدیل شده‌ است. این باغ که در میدان کاشف السلطنه قرار دارد، فضای سبز بی‌نظیری برای شهروندان و گردشگران فراهم می‌کند.

blank

دلیل نام‌گذاری این باغ به باغ نارنج وجود درخت‌های نارنج فراوان است؛ اما علاوه‌بر درخت‌های نارنج که در اکثریت هستند، وجود درختان انار و دیگر درختان هم به زیبایی این باغ می‌افزاید. نکته قابل‌توجه این باغ عدم کاشت درختان غیربومی (مثل درخت کاج) در آن است.

10-پل خشتی لاهیجان

blank

پل خشتی لاهیجان یا پردسر، مربوط به سدهٔ ۹ ه‍.ق است و در لاهیجان، میدان چهار پادشاه، محله پردسر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۴۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. پل خشتی لاهیجان با ۵۰ متر طول و ۴/۵ متر عرض و ۱۱ متر ارتفاع در شمال‌غربی لاهیجان و در محلّه پرده‌سر قرار دارد. پل خشتی لاهیجان از آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج ساخته شده و با طاق جناقی و سیل‌برگردان دارای سطح عابرروی مسطّح و دو سطح شیب‌دارِ جانبی است كه سنگ‌فرش شده است.
این پل از آثار بجای مانده قرن ۹ قمری و مربوط به دوره کیاییان است؛ و در شمال غربی شهر لاهیجان درفاصله ۵۰۰ متری بقعه حاجی دان و ۲۵۰ متری بقعه ملاعقیل یا عاقلیه و در محله پردسر واقع شده‌است. این پل بر روی رودخانه سیم‌رود یا سیم‌جو قرار گرفته‌است. پل خشتی لاهیجان دارای ۵ چشمه بوده و دو دهنه بزرگ اصلی دارد و چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگ‌تر بوده و با طاق جناقی و سیل برگردان‌هایی در اطراف پل است؛ و طاق چشمه‌ها هلالی است.
بر روی پایه‌های میانی پل اتاق‌هایی تعبیه کرده‌اند که از طریق درگاه‌های طاقداری ب طرفین پل راه پیدا می‌کنند؛ و این بیانگر این است که این اتاق‌ها تنها برای کاهش وزن وارده برپایه‌ها و صرفه جویی در مصالح ایجاد شده در نظر گرفته نشده‌است و بیشتر به منظور اتراق و استراحت تعبیه شده‌است. پل باستانی لاهیجان در گذشته بخشی از مسیر جاده ابریشم بوده که به همین علت تجارت ابریشم در شهر لاهیجان (شهر ابریشم) رونق فراوان داشته‌است. این پل در میان اهالی به خشت پورد نیز شهرت دارد که پورد در زبان محلی به معنای پل می‌باشد. میر ظهیرالدین مرعشی در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان در ذکر وقایع ۸۹۲هجری قمری در رابطه با احداث این پل اینگونه نوشته‌است که خلاصه ای آن را می‌آوریم:
دراین سال، جناب مولانا نعمت‌الله طبیب که در علوم متداول، علامه دوران و اعجوبه زمان بود، رغبت نمود به رودخانه ای که مشهور وملقب است به سیم رود، بر گذر شهر لاهیجان مبارک، احداث پلی از خشت و سنگ و آهک بفرمایند؛ توقع فرموده که به طلب استاد یعقوب بنای رویانی نزد ملوک کلارستاق خلد ملکهم بفرستند تا حاضر گردد٬در آن مهم مبارک شروع نماید.
در ساخت مجدد این پل در زمان قاجاریه، حاجی جعفر خان بنا را به‌طور کلی بازسازی و مرمت کرد و در سال‌های اخیر این پل مجدداً بازسازی و مرمت گردیده‌است.

11-روستای کوره بر
blank

حق عکس متعلق است به آقای علیرضا خوش خلق

کوره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در استان گیلان ایران است.
این روستا در دهستان لیل قرار دارد و با توجه به مناظرزیبا از جمله باغ های چای چشم اندازهای ویژه ای برای گردشگران خواهد داشت.

12- جنگل تاریک لاهیجان

blank

جنگل تاریک یکی از جاذبه های زیبا و خاص شهرستان لاهیجان است که در ارتفاعات این شهر قرار دارد و برای رسیدن به آن حدود دو ساعت کوهپیمایی نیاز است اما مسیر اعجاب انگیز که با درختان تنومند پوشیده شده و در طرف دیگر باغ های چای سرسبز سختی مسیر را شیرین میکند.

راهدون سفر خوشی را برایتان آرزومند است؛ شما عزیزان می توانید برای جستجو اقامتگاه های نزدیک به این جاذبه ها و کسب اطلاعات بیشتر به سایت راهدون(www.rahdoon.com)مراجعه فرمایید.

blank

I study tourism, I travel and sometimes write about my journey...

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *